Bostyret ga i går ettermiddag opp å finne nye eiere, melder Bergens Tidende.
De ansatte i Fundo ble informert om bostyrets avgjørelse på et allmøte tirsdag ettermiddag.
Vil ikke ta over
I en pressemelding fra bostyret blir det slått fast at all ordinær drift ved Fundo blir avsluttet innen 12. februar.
Bostyret skriver at ingen av de tre felgprodusentene som har vært i Høyanger, har vært interessert i å ta over virksomheten.
– Det er først og fremst problemene i europeisk bilindustri som gjør at ingen har ønsket eller vært i stand til å ta over, sier bostyrer Knut Ro til BT.
Åpner døren for noe produksjon
Bostyret har prøvd å få til videre drift i en ny foreløpig driftsperiode.
Men ingen av bilprodusentene som har vært Fundos største kunder, Volvo og Audi, har vært villige til å påta seg risikoen for videre drift.
– Selv om det er sagt at det blir stopp fra torsdag, ser jeg ikke bort fra at det blir en viss produksjon i en overgangsfase, til Volvo og Audi har funnet nye leverandører, sier ordfører Kjartan Longva til BT.
Håper på Flåthen
Landsorganisasjonens distriktssekretær Arvid Langeland håper LO-leder Roar Flåthen skal kunne påvirke Innovasjon Norge til å bli med på en løsning som hindrer at patentet for hybridhjulet forsvinner ut av landet.
Flåthen er nemlig styremedlem i Innovasjon Norge, som skal ha styremøte i morgen.
Vil beholde patentet
Fundo ble i fjor høst nominert til Ingeniørbragden for sin hybridfelg.
– Jeg mener det er utrolig viktig at vi greier å holde dette felgpatentet på norske hender. Det handler om en felgtype som er utviklet over år, som har kostet enormt med penger å utvikle og som er fremtidens miljøfelg. Vi snakker om en nyskaping og videreforedling i et land som i altfor stor grad er råvareeksportør. Det vil være tragisk om utviklingen og produksjonen av denne fremtidsfelgen glipper ut av hendene våre, sier Langeland til Firda .