– Dette er en fullstendig uakseptabel tilgjengelighetsløsning som gjør rullestolbrukere avhengig av assistanse for å komme om bord på toget, sier generalsekretær Lilly Ann Elvestad i Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) til TV 2.
Det sier Elvestad om de 17 langdistansetogene som regjeringen kjøper inn for åtte milliarder kroner.
Kristin Bentdal Larsen i medieavdelingen til Samferdselsdepartement sier til TV-kanalen at togene snart skal settes i produksjon, og at det er naturlig at prosessen sluttføres slik det er lagt opp til i kontrakten med leverandøren.
Sier det vil forsinke leveransen
Til Aftenposten , som skrev om saken lørdag, sier prosjektleder Sille Svenkerud Førner i Norske tog at hun har forståelse for frustrasjonen, men at en reforhandling vil forsinke leveransen av de nye togene med minst to år.
– Det er ikke sannsynlig at leverandørene kan levere tog med trinnfri atkomst som samtidig ivaretar alle de andre kravene som er stilt, sier Førner til avisen.
I anbudskonkurransen ble det lagt inn et ønske om trinnfri atkomst, men det var ikke et nødvendig krav. Ingen av leverandørene i konkurransen ga et tilbud på dette.
– Når ingen leverandører tilbød trinnfri atkomst, er dette den beste løsningen vi får til, sier Førner.
Greenpeace med aksjon i Equinor-sjefens hage – blir politianmeldt
SV vil ha svar
SVs samferdselspolitiske talsperson, Mona Fagerås, kaller saken både hårreisende og trist.
– Man skulle tro man hadde kommet lenger i 2023, sier Fagerås til NTB.
Hun sier hun nå vil sende et spørsmål til samferdselsministeren om saken.
– Vi vil jo alle være mest mulig selvstendig, og rullestolbrukere skal ikke være avhengig av hjelp for å komme seg av og på tog i Norge i dag. Rullestolbrukere skal ha tilgang til å ta tog på lik linje med andre passasjerer, sier Fagerås.
Hun sier hun mener samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) må stoppe kjøpet, fordi det strider mot diskrimineringsloven.
Togpassasjerer kan gå glipp av 100 mill. i året