Lite vekker så store følelser i samferdselsnorge som manglende sikring av skredutsatte veier. Særlig fylkespolitikerne på Vestlandet har engasjert seg sterkt i kampen for å øke de statlige midlene til skredsikring.
Får ikke brukt opp alt
Nå viser det seg at somling med reguleringsplaner gjør at flere fylker ikke klarer å bruke opp de pengene de har fått tildelt.
Samferdselsdepartementet refser nå fylkeskommunene i et brev til Vegdirektoratet. Det vises til at den faktiske bruken av tilskuddene mellom 2010 og 2013 har vært vesentliig mindre enn det som ble lagt til grunn ved tildelingen av midler.
Det irriterer åpenbart samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
– For å sikre rask fremdrift i skredsikringen blir det lagt opp til at det kan omdisponeres midler mellom prosjekter i et fylke og midlertidig mellom flere fylker, sier Solvik-Olsen i en pressemelding.
Les også: Nå skal alle norske veier sikres etter like kriterier
Viktige penger
Solvik-Olsen har nå godkjent handlingsprogrammet for statlige tilskudd til skredsikring av fylkesveiene i årene 2014 til 2017.
I alt 2,63 milliarder kroner skal i denne perioden fordeles på 12 fylker. De statlige tilskuddene kommer i tillegg til midlene som fylkeskommunene selv bevilger til skredsikring på fylkesveiene.
Samferdselsministeren understreker i den sammenhengen hvor viktig det er at pengene blir brukt.
– Sikring av skredutsatte strekninger og punkt på veinettet er en viktig del av arbeidet for tryggere trafikk og et mer effektivt transportsystem. Slike tiltak er også med på å få bort noe av den uvissheten mange opplever når de daglig må ferdes langs veier med skredfare, påpeker Solvik-Olsen.
Les også: Her er Norges farligste dammer
Tøffere tone
Samferdselsdepartementet sier at de nå gjennomfører også andre tiltak for å få fart på pengebruken og redusert det de kaller et "stort mindreforbruk" i perioden mellom 2014 og 2017:
- Det skulle foreligge godkjent kommunedelplan før 1. juli 2013 som en forutsetning for anleggsstart/gjennomføring i perioden 2014-2017 dersom slik plan kreves.
- Det må gjøres en vurdering av om arbeidet med reguleringsplan er komme så langt atdet er realistisk å gjennomføre prosjektet som forutsatt
- Det kreves at kostnadsoverslagene for prioriterte prosjekter er gjennomført ettervegvesenets ANSLAG-metode.
Følges tett
Samferdselsdepartementet starter nå en intensiv overvåkning av pengebruken. Statens vegvesen skal ikke bare rapportere til departementet i tertialrapporter og etatsstyringsmøter gjennom året.
De skal også varsle departementet om det fremkommer viktige opplysninger om forbruket på skredposten utenom de faste rapporteringstidspunktene.
Statens vegvesen har anslått at det vil koste mellom 25 og 30 milliarder å sikre alle de nærmere 700 høyt og middels prioriterte skredpunktene på norske veier.
Fylkesvis fordeling 2014 - 2017
Fylke | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2014-2017 |
Akershus | 54 | 54 | |||
Oppland | 70 | 45 | 50 | 75 | 240 |
Telemark | 25 | 25 | |||
Vest-Agder | 15 | 55 | 71 | 15 | 156 |
Rogaland | 60 | 29 | 89 | ||
Hordaland | 109 | 132 | 57 | 10 | 308 |
Sogn og Fjordane | 47 | 93 | 147 | 200 | 487 |
Møre og Romsdal | 130 | 115 | 68 | 35 | 348 |
Sør-Trøndelag | 39 | 17 | 63 | 50 | 169 |
Nordland | 30 | 105 | 170 | 118 | 423 |
Troms | 27 | 7 | 51 | 172 | 257 |
Finnmark | 12 | 28 | 10 | 20 | 70 |
Sum | 564 | 626 | 687 | 749 | 2 626 |
Millioner 2014-kroner. Kilde: Samferdselsdepartementet
Les også:
Disse skredveiene skriker etter sikring
Ny 3D-modell av Norge vil koste 300 millioner
Kommuner undersøker ikke flomfaren, forstår ikke flomkart og lar folk bygge i utsatte områder