Oslo (NTB): – Vi mener at for trafikantene er det bru som kan gi størst nytte, blant annet i form av redusert reisetid, sier Anders Jordbrekke i Statens vegvesen til NRK.
Etter at konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden la fram sitt forslag i november i fjor, har Vegvesenet ment at alternativet med bru fra Frogn til Røyken, over Håøya, er best. Nå går fylkesmiljøvernsjef Are Hedén hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus mot Vegvesenet.
– Det blir jo som å få en motorvei over fjorden i et veldig viktig område for friluftslivet. Det vil ha stor negativ betydning i et område som nå er relativt uberørt, sier Hedén.
Han mener alternativet med å utvide Oslofjordtunnelen med et løp nummer to er bedre. I etterkant av Vegvesenets utspill har også Fylkesmannen i Buskerud sagt nei til bru. Til slutt er det regjeringen som avgjør hvordan Oslofjorden skal krysses i framtiden. (©NTB)