NYHETER

Fylkesmann og Vegvesenet uenige om Oslofjord-kryssing

Fylkesmannen i Oslo og Akershus vil utvide Oslofjordtunnelen, da bru over Håøya kan ødelegge friluftsområder. Vegvesenet holder fast på bru.

Konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden foreslo veiforbindelse mellom Moss og Horten, samt bru ved Hurum eller et nytt løp i Oslofjordtunnelen. Statens vegvesen og Fylkesmannen i Oslo er nå uenige. Foto: Statens vegvesen / NTB scanpix
Konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden foreslo veiforbindelse mellom Moss og Horten, samt bru ved Hurum eller et nytt løp i Oslofjordtunnelen. Statens vegvesen og Fylkesmannen i Oslo er nå uenige. Foto: Statens vegvesen / NTB scanpix Bilde: Statens Vegvesen
NTB
13. mars 2015 - 08:27

Oslo (NTB): – Vi mener at for trafikantene er det bru som kan gi størst nytte, blant annet i form av redusert reisetid, sier Anders Jordbrekke i Statens vegvesen til NRK.

Etter at konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden la fram sitt forslag i november i fjor, har Vegvesenet ment at alternativet med bru fra Frogn til Røyken, over Håøya, er best. Nå går fylkesmiljøvernsjef Are Hedén hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus mot Vegvesenet.

– Det blir jo som å få en motorvei over fjorden i et veldig viktig område for friluftslivet. Det vil ha stor negativ betydning i et område som nå er relativt uberørt, sier Hedén.

Han mener alternativet med å utvide Oslofjordtunnelen med et løp nummer to er bedre. I etterkant av Vegvesenets utspill har også Fylkesmannen i Buskerud sagt nei til bru. Til slutt er det regjeringen som avgjør hvordan Oslofjorden skal krysses i framtiden. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.