Oslo (NTB): – Vi mener at for trafikantene er det bru som kan gi størst nytte, blant annet i form av redusert reisetid, sier Anders Jordbrekke i Statens vegvesen til NRK.
Etter at konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden la fram sitt forslag i november i fjor, har Vegvesenet ment at alternativet med bru fra Frogn til Røyken, over Håøya, er best. Nå går fylkesmiljøvernsjef Are Hedén hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus mot Vegvesenet.
– Det blir jo som å få en motorvei over fjorden i et veldig viktig område for friluftslivet. Det vil ha stor negativ betydning i et område som nå er relativt uberørt, sier Hedén.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Han mener alternativet med å utvide Oslofjordtunnelen med et løp nummer to er bedre. I etterkant av Vegvesenets utspill har også Fylkesmannen i Buskerud sagt nei til bru. Til slutt er det regjeringen som avgjør hvordan Oslofjorden skal krysses i framtiden. (©NTB)