Fylkesmannen i Oslo og Akershus vil utvide Oslofjordtunnelen, da bru over Håøya kan ødelegge friluftsområder. Vegvesenet holder fast på bru.
– Vi mener at for trafikantene er det bru som kan gi størst nytte, blant annet i form av redusert reisetid, sier Anders Jordbrekke i Statens vegvesen til NRK.
– Motorvei over fjorden
Etter at konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden la fram sitt forslag i november i fjor, har Vegvesenet ment at alternativet med bru fra Frogn til Røyken, over Håøya, er best. Likevel har de fortsatt å utrede nytt løp i Oslofjordtunnelen.


Nå går fylkesmiljøvernsjef Are Hedén hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus mot Vegvesenet.
– Det blir jo som å få en motorvei over fjorden i et veldig viktig område for friluftslivet. Det vil ha stor negativ betydning i et område som nå er relativt uberørt, sier Hedén.
Les også: Slik vil aksjonistene stoppe bruene over Oslofjorden
Buskerud sier også nei
Han mener alternativet med å utvide Oslofjordtunnelen med et løp nummer to er bedre. I etterkant av Vegvesenets utspill har også Fylkesmannen i Buskerud sagt nei til bru.
Til slutt er det regjeringen som avgjør hvordan Oslofjorden skal krysses i framtiden.
Derfor velger de den dyreste løsningen over Oslofjorden