Det gikk akkurat tre måneder fra tilbudene ble åpnet 18. september i fjor, til det ble tegnet kontrakt med Vassbakk & Stol om å bygge fastlandsforbindelse til Helgøy i Hjelmeland kommune i Rogaland, med bru over Helgøysundet. Årsaken til ventetiden er blant annet at prosjektet var avhengig av at fylkestinget i Rogaland vedtok bygging etter at pristilbudene var klare. Vedtaket kom 15. oktober.
I tillegg har det nok blitt brukt tid på dialogen med entreprenørene om hvordan de vil gjennomføre prosjektet. Det er nemlig avdekket krevende grunnforhold i sundet, og i og med at prosjektet er lyst ut som en totalentreprise kan dermed entreprenørenes løsninger få store innvirkninger på kostnadene, og risikoen i prosjektet.
Høyre vil ha Hordfast-oppstart innen 2030
9,1 millioner per husstand
Den opprinnelige planen innebærer en lang steinfylling, lagt i en østlig bue for å unngå dårlige bunnforhold, med kort bru. Men dette kan altså endres til f.eks. en lengre bru underveis i prosjekteringen. Det er heller ikke fastlagt nøyaktig hvor hvor kryssingen skal legges, selv om veien mer eller mindre er bygget ferdig på Helgøy-siden, opplyste Vegvesenets prosjektleder Åsne Nord-Varhaug til Veier24 da oppdraget ble lyst ut i sommer.
På Helgøy bor det i dag 35 personer fordelt på åtte husstander. I tillegg er det omlag 20 fritidsboliger på øya, som nå skal få fastlandsforbindelse. Tilbudet til Vassbakk & Stol er på 72.846.584, kroner eks. mva. Det tilsvarer 9,1 millioner kroner per husstand, eller 2,08 millioner kroner per fastboende, og prisen gjorde at FrP og Venstre i utgangspunktet var motstandere av bygging da prosjektet var til behandling i fylkestinget.
Det meste av kostnadene betales av fylkeskommunen, men Hjelmeland kommune skal bidra med fem millioner kroner, og beboerne på Helgøy skal betale 200.000 kroner hvert år de neste 20 årene for brua.
Stenger bru på E16: Vannmengder graver ut veien
250 meter bredt
I tillegg til fjordkryssingen omfatter prosjektet bygging av 1880 meter med ettfelts vei med møteplasser. Sundet som skal krysses er ca. 250 meter bredt, men lengden på bru og fylling avgjøres av hvordan man til slutt velger å utføre prosjektet. Sundet er 29 meter dypt på det dypeste, og har altså delvis svært krevende bunnforhold med mye leire.
Bunnforholdene satte stopp for prosjektet, etter at byggingen på land var satt igang i 2017, og arbeidene har vært stilt i bero frem til nå. Kontrakten som Vassbakk & Stol har fått, har ferdigstillingsdato 29. april 2022.
Kunststykket å legge sten på sten: Nå kan steinbrua stå i nye 200 år