I dag er ansvaret for fylkevegene delt mellom Staten og fylkene, med Statens vegvesen som utøver.
– Denne modellen er en bastard, slår hun fast i en kommentar til stortingsmeldingen om kommuner og regionreformen som kommunalminister Jan Tore Sanner (H) presenterte onsdag.
En statlig investeringsplan
Om forslaget til Nasjonal Tramsportplan sier hun at denne mer er å regne for en statlig investeringsplan, enn en nasjonal transportplan, sier styreleder Gunn Marit Helgesen i KS.
Hun peker blant annet på at det vil bli vanskelig å fornye og ruste opp det fylkeskommunale vegnettet med en total tilskuddsramme for fylkesveger på 15,6 milliarder kroner. Transportetatenes forslag om en vedlikeholdsplan for fylkesvegene, som KS har støttet, er ikke fulgt opp av regjeringen.
- Samtidig er det gledelig at det nå avsettes rundt 12 milliarder til skredsikring av fylkesveger, sier Helgesen.
Kostandene til kollektivtrafikk øker
Det legges ikke opp til økte driftstilskudd for kollektivtrafikken utover at midler fra den såkalte "Belønningsordningen" nå i sin helhet kan brukes til drift av kollektivtrafikk i storbyene.
- Den fylkeskommunale kollektivtransporten har hatt en passasjervekst på 15 prosent de siste fem årene. Samtidig har kostnadene i kollektivtrafikken økt med 30 prosent. Derfor er det nå stort behov for økte driftsmidler, påpeker Helgesen, og legger til at veksten i driftsstøtte bør være på minst seks prosent årlig.
Storbyene kan likevel imøtese betydelige midler til infrastrukturinvesteringer. I alt avsettes det 66,4 milliarder til dette de neste 12 årene.
- Skal vi nå våre klimamål og øvrige transportmål, er det imidlertid også behov for store investeringer i øvrige byområder og tettsteder. Dette mangler i transportplanen, sier KS' styreleder.