Prosjektleder Anne -Britt Moen i Skanska og Bokn-ordfører Osmund Våga tok det første kakestykket da begivenheten ble feiret på kontorene til Statens vegvesen i Arsvågen, etter at saøva var avfyrt.
Prosjektsjef for Rogfast Oddvar Kaarmo er glad for at tunneldrivingen mot Kvitsøy nå er i gang.
Prosjektet E39 Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Når Rogfast står ferdig etter planen i 2031, vil reisetida mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutt.
Prosjektet har en kostnadsramme på 24,8 milliarder kroner. Den statlege andelen av finansieringen er blitt økt til 40 prosent av totalkostnaden av prosjektet, og vil med det utgjøre 8,24 mrd.kr i 2020-kr.
Skanska Norge sikret seg den første kontrakten, som var lyst ut på prosjektet. De skal bygge to ganger ni kilometer med tunnel mellom Bokn i nord, og halvveis mot Kvitsøy. Det skal også bygges to kilometer med vei i dagen. Kontrakten Statens vegvesen inngikk med Skanska lød på fem milliarder kroner.
Den andre kontrakten handler om byggingen av sørlige delen av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen. Implena/Stangeland skal bygge en toløps tunnel fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer, et oppdrag de fikk til en kontraktsum på fire milliader kroner.
Den tredje, og siste kontrakten på det store tunnelprosjektet, skal lyses ut i løpet av året.
Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen