Konkurrenten er trolig sjanseløs på denne jobben. Det er BMO Tunnelsikring fra Kongsberg, som har gitt et anbud på 22,632 millioner.
Tunnelene ble åpnet i 1960. De var en del av E 18 fram til august 2009 da fire-feltsvegen mellom Grimstad og Kristiansand ble tatt i bruk. Vegen som går gjennom dem nå heter fylkesveg 420.
53 års trafikk har satt sine spor, og behovet for oppgradering er stort. Alt PE-skum skal fjernes og erstattet med nytt, som bli brannsikret med sprøytebetong. Portalene skal rehabiliteres, og det blir ny drenering over og utenfor dem. Det skal gjennomføres rensk i tunneler og forskjæringer, og fjellet skal sikres med sprøytebetong der det er behov for det.
De tre tunnelene er Bjorvika tunnel (145 meter), Østre Vallesverd tunnel (215 meter) og Trøe-Bråhei tunnel (365 meter). Alle ligger i Lillesand kommune. Oppgraderingen skal være fullført i oktober. Statens vegvesen har utført prosjekteringen selv.