Konkurrenten er trolig sjanseløs på denne jobben. Det er BMO Tunnelsikring fra Kongsberg, som har gitt et anbud på 22,632 millioner.
Tunnelene ble åpnet i 1960. De var en del av E 18 fram til august 2009 da fire-feltsvegen mellom Grimstad og Kristiansand ble tatt i bruk. Vegen som går gjennom dem nå heter fylkesveg 420.
53 års trafikk har satt sine spor, og behovet for oppgradering er stort. Alt PE-skum skal fjernes og erstattet med nytt, som bli brannsikret med sprøytebetong. Portalene skal rehabiliteres, og det blir ny drenering over og utenfor dem. Det skal gjennomføres rensk i tunneler og forskjæringer, og fjellet skal sikres med sprøytebetong der det er behov for det.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
De tre tunnelene er Bjorvika tunnel (145 meter), Østre Vallesverd tunnel (215 meter) og Trøe-Bråhei tunnel (365 meter). Alle ligger i Lillesand kommune. Oppgraderingen skal være fullført i oktober. Statens vegvesen har utført prosjekteringen selv.