DATATELE

Gamle IT-system gir banktrøbbel

Trond Heggelund
17. sep. 2007 - 07:07

DnBs nettbankkunder og aksjehandlere har vridd og vrengt seg i fortvilelse.

De er ikke de eneste. Bankens IT-ansatte jobber hva remmer og tøy kan holde.

Problemet er de etter hvert temmelig aldersstegne datasystemene.

Overarbeidet

De gjentatte datakræsjene, der spesielt nettbanken og aksjehandelen har vært satt ut av funksjon, har ført til ekstremt mye overtid hos de 400 IT-ansatte i bankdelen av DnB NOR-konsernet.

– Vi sliter med tunge og gamle kjernebanksystemer som lett henger seg opp på grunn av de moderne frontsystemene (som nettbank – red.anm.), sier en sentral kilde i IT-miljøet til Teknisk Ukeblad.

Tvinges

Noen av de mest sentrale banksystemene er 30-40 år gamle.

- Et bytte krever enorme investeringer, men nå er vi helt tvunget til å modernisere utstyret, sier kilden. Han vil ikke stå frem med fullt navn på grunn av jobben sin.

La planene på is

Konserndirektør for IT i DnB NOR, Cathrine Klouman, innrømmer at de har hatt problemer med nettbanken.

Hun sier imidlertid at dette har med omlegginger av systemer å gjøre, blant annet for over en halv million Postbankkunder som nå er på samme nettbankplattform som DnB NOR-kundene.

Gjensidige Bank, som nå er en del av DnB NOR, hadde før fusjonen i 2003 konkrete planer om å bytte ut sine kjernesystemer. Ifølge senior IT-rådgiver Stig Ulstein i Kredittilsynet la DnB NOR disse planene på is.

Omfattende problem

Da vi konfronterer Cathrine Klouman med at DnB NOR må skifte ut kjernebanksystemene før de bryter sammen, svarer hun at dette er et omfattende problem også for andre banker.

Konserndirektøren vil ikke fortelle hvor mye det vil koste å bytte ut de gamle kjernesystemene, men sier at de fortløpende vil bli skiftet ut.

Etter det Teknisk Ukeblad erfarer har banken ikke inngått noen konkrete avtaler som sikrer at dette blir gjort.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.