ELBIL

Gammeldags svinghjul halverer ladetiden

Israelske gründere bruker gjerne toalettet når de forklarer hvordan effekten på vanlige hurtigladere kan dobles.

Hurtigladeren i Praha lader opp elbilene dobbelt så fort som kapasiteten i det nasjonale strømnettet skulle tilsi. Bærebjelken i systemet er et mekanisk svinghjul, som tar imot og lagrer energi.
Hurtigladeren i Praha lader opp elbilene dobbelt så fort som kapasiteten i det nasjonale strømnettet skulle tilsi. Bærebjelken i systemet er et mekanisk svinghjul, som tar imot og lagrer energi.
20. nov. 2019 - 19:00

Skoda har nylig satt opp en ny type hurtigladestasjon i Praha.

Hurtigladeren utenfor Prague Exhibition Centre lader opp elbilene dobbelt så fort som kapasiteten i det nasjonale strømnettet skulle tilsi.

Årsaken er en flere tusen år gammel oppfinnelse: svinghjulet. 

Patriot-system ved inngangen til Recknitztal-Kaserne i Bad Sülze, Tyskland.
Les også

Slik fungerte Israels luftvern da Iran angrep

Toalett-prinsippet

Chakratec sin ladebooster har kapasitet på 3 kWt, veier 250 kilo og kan seriekobles. <i>Foto:  Chakratec</i>
Chakratec sin ladebooster har kapasitet på 3 kWt, veier 250 kilo og kan seriekobles. Foto:  Chakratec

Teknologien kalles Kinetic Power Booster, og er utviklet av israelske Chakratec. Bærebjelken i systemet er et mekanisk svinghjul, som tar imot og lagrer energi. Daglig leder Ilan Ben-David har en folkelig forklaring på prinsippet: 

– Vi sammenligner løsningen vår med sisternen i et toalett, sier Ben-David i et intervju med den israelske TV-kanalen ILTV

Siden vannrørene i veggen ikke har kapasitet til å skylle ned når du ønsker det, blir vannet samlet opp i et midlertidig lager, som fosser ned i porselenet idet man trykker på knappen. Ifølge Ben-David er det omtrent samme prinsippet som gjelder på den uvanlige hurtigladeren i Praha.

Når svinghjulet blir tilført elektrisitet, begynner det å rotere. Når det er tilført tilstrekkelig elektrisk kraft, vil svinghjulet spinne rundt i en vill fart, gjerne titusenvis av rotasjoner i minuttet. Nå har den elektriske energien blitt konvertert til mekanisk energi.

Ved hjelp av magneter «svever» svinghjulet inne i et vakuumkammer, og det er nesten ikke friksjon i systemet. Svinghjulet vil derfor fortsette å rotere, helt til en elbil kobler seg til og det bli igangsatt nedbremsing av svinghjulet.

Nå blir rotasjonskraften konvertert tilbake til elektrisk energi, som igjen lader opp elbilens batteri - ikke ulikt elbiler som regenererer i nedoverbakkene, altså. 

Skal halvere ladetiden 

Den israelske oppfinnelsen kan kobles i serie og plasseres i containere. <i>Foto:  Chakratec</i>
Den israelske oppfinnelsen kan kobles i serie og plasseres i containere. Foto:  Chakratec

Hvor raskt ladingen går, er avhengig av kapasiteten i hurtigladeren og strømnettet – og hvor mye energi bilen klarer å motta. Men brukes Kinetic Power Booster i samspill med en vanlig hurtiglader, skal ladetiden kunne halveres.

I en pressemelding fra Skoda fortelles det at man i Praha ladet opp to Citigo samtidig, og fikk dobbelt så høy ladeeffekt som det lokale strømnettet skulle tilsi.

Ifølge Ben-David har boosteren hans også en annen funksjon: den kan brukes til å gi jevn, god hurtiglading i områder der strømnettet har ustabil eller lav kapasitet.

Det er ingen kjemikalier eller miljøskadelige materialer i teknologien, som ifølge israelerne vil ha rundt 20 års levetid. 

Men akkurat som med toalettsisternen, tar det tid å gjøre seg klar til neste besøkende. For den aktuelle 100 kW-laderen i Praha tok det 45 minutter å toppe opp igjen de mekaniske batteriene, før de igjen var klar til ny dyst. 

Og for den som måtte lure, så er altså «chakra» sanskrit og betyr «hjul» eller «rotasjon».

Oppkobling og frakobling ble testet ute på felt ved en vindturbin. Det skal kunne skje i opptil Hs 2,5 m.
Les også

Lader offshoreskip direkte fra vindturbin

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.