Skoda har nylig satt opp en ny type hurtigladestasjon i Praha.
Hurtigladeren utenfor Prague Exhibition Centre lader opp elbilene dobbelt så fort som kapasiteten i det nasjonale strømnettet skulle tilsi.
Årsaken er en flere tusen år gammel oppfinnelse: svinghjulet.
![Patriot-system ved inngangen til Recknitztal-Kaserne i Bad Sülze, Tyskland.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836614/original.jpg)
Slik fungerte Israels luftvern da Iran angrep
Toalett-prinsippet
![Chakratec sin ladebooster har kapasitet på 3 kWt, veier 250 kilo og kan seriekobles. <i>Foto: Chakratec</i>](https://images.gfx.no/290x/2498/2498465/Skjermbilde%25202019-11-19%2520kl.%252012.07.53.png)
Teknologien kalles Kinetic Power Booster, og er utviklet av israelske Chakratec. Bærebjelken i systemet er et mekanisk svinghjul, som tar imot og lagrer energi. Daglig leder Ilan Ben-David har en folkelig forklaring på prinsippet:
– Vi sammenligner løsningen vår med sisternen i et toalett, sier Ben-David i et intervju med den israelske TV-kanalen ILTV.
Siden vannrørene i veggen ikke har kapasitet til å skylle ned når du ønsker det, blir vannet samlet opp i et midlertidig lager, som fosser ned i porselenet idet man trykker på knappen. Ifølge Ben-David er det omtrent samme prinsippet som gjelder på den uvanlige hurtigladeren i Praha.
Når svinghjulet blir tilført elektrisitet, begynner det å rotere. Når det er tilført tilstrekkelig elektrisk kraft, vil svinghjulet spinne rundt i en vill fart, gjerne titusenvis av rotasjoner i minuttet. Nå har den elektriske energien blitt konvertert til mekanisk energi.
Ved hjelp av magneter «svever» svinghjulet inne i et vakuumkammer, og det er nesten ikke friksjon i systemet. Svinghjulet vil derfor fortsette å rotere, helt til en elbil kobler seg til og det bli igangsatt nedbremsing av svinghjulet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nå blir rotasjonskraften konvertert tilbake til elektrisk energi, som igjen lader opp elbilens batteri - ikke ulikt elbiler som regenererer i nedoverbakkene, altså.
Skal halvere ladetiden
![Den israelske oppfinnelsen kan kobles i serie og plasseres i containere. <i>Foto: Chakratec</i>](https://images.gfx.no/290x/2498/2498466/Chakratec-s-Kinetic-Power-Booster-for-fast-Electrical-Vehicle-charging_full.jpg)
Hvor raskt ladingen går, er avhengig av kapasiteten i hurtigladeren og strømnettet – og hvor mye energi bilen klarer å motta. Men brukes Kinetic Power Booster i samspill med en vanlig hurtiglader, skal ladetiden kunne halveres.
I en pressemelding fra Skoda fortelles det at man i Praha ladet opp to Citigo samtidig, og fikk dobbelt så høy ladeeffekt som det lokale strømnettet skulle tilsi.
Ifølge Ben-David har boosteren hans også en annen funksjon: den kan brukes til å gi jevn, god hurtiglading i områder der strømnettet har ustabil eller lav kapasitet.
Det er ingen kjemikalier eller miljøskadelige materialer i teknologien, som ifølge israelerne vil ha rundt 20 års levetid.
Men akkurat som med toalettsisternen, tar det tid å gjøre seg klar til neste besøkende. For den aktuelle 100 kW-laderen i Praha tok det 45 minutter å toppe opp igjen de mekaniske batteriene, før de igjen var klar til ny dyst.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Schneider Electric og NVIDIA inngår samarbeid – utvikler nytt banebrytende referansedesign for KI- datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2834/2834498/Data%2520center.jpg)
Og for den som måtte lure, så er altså «chakra» sanskrit og betyr «hjul» eller «rotasjon».
![Oppkobling og frakobling ble testet ute på felt ved en vindturbin. Det skal kunne skje i opptil Hs 2,5 m.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836612/14s.jpg)
Lader offshoreskip direkte fra vindturbin