Vi har inngått nye kontrakter om gjenoppbyggingen av brua, sier Grunde Dalen, byggeleder i Statens vegvesen til Fædrelandsvennen.
Fire falt i vannet
Det var i forbindelse med oppføringen av et sykkelfelt ved siden av den eksisterende brua, at deler av forskalingen raste sammen i midten av februar i år.
Fire arbeidere falt i vannet i forbindelse med kollapsen. Arbeidstilsyn, politi og ambulansepersonell kom raskt til stedet. Tre av de fire ble kjørt til legevakt for sjekk.
– Statens vegvesen har aldri opplevd at noe sånt har skjedd på tidligere prosjekter. Alliansebygg tar det veldig tungt. De skulle legge 280 kubikk på 66 meter med bro. Det er en heftig jobb, kommenterte byggelederen i etterkant av ulykken.
Får fortsette oppdraget
Nå melder altså Fædrelandsvennen at Alliansebygg har fått nye kontrakter for ferdigstilling av oppdraget.
Granskningsrapporten etter ulykken er utarbeidet av Statens vegvesen. Rapporten konkluderer med måten avstivningen var utført som den direkte årsaken til kollapsen.
«Når spennvidden overgår 27 meter skal det i tillegg, ifølge produsenten, tas spesielle hensyn ved avstivningen, og leverandøren skal kontaktes for å få detaljert informasjon. Dette er ikke utført,» står det blant annet i rapporten, skriver avisen.
Dalen mener likevel Alliansebygg er den rette entreprenøren til å ferdigstille oppdraget i Mandal.
– Jeg var sidestilt fra arbeidet med selve rapporten, og kan derfor ikke svare inngående på det som kom frem der, men min holdning er at dette kunne skjedd hvem som helst, sier byggelederen til Fædrelandsvennen.