-Fylkesrådet går for denne løsningen for å møte behovene og veksten i de to kommunene. Vi venter at veksten i sjømatnæringen fortsetter og at fastlandsforbindelse vil gi betydelig slagkraft i hele denne regionen. Dette foreslår vi under slagordet fra «Fra kyst til marked», sier fylkesrådsleder Tomas Norvoll(Ap) og samferdselsråd Hild-Marit Olsen.
Sikrer næringslivets vekst
-Det er helt avgjørende at næringslivet har gode og forutsigbare rammebetingelser for å vokse videre i Nordland, påpeker samferdselsråden. En undersjøisk tunnel under Alstenfjorden binder Herøy, Dønna og Sandenessjøen sammen til et felles bo- og arbeidsmarked. Vi vil at fylkestinget skal vedta tidens største veginvestering i Nordland fordi den undersjøiske tunnelen gir størst kraft for utvikling på Helgeland, sier de to.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Staten må på banen
Den foreløpige prislappen på prosjektet er 5,2 milliarder, mer enn dobbelt så mye som Toven-tunellen kom på.
-Det betyr at vi naturligvis må prioritere penger gjennom våre egne budsjett, sier Olsen. Og staten utfordres til å være med:
- Derfor er det så viktig at regjeringen ikke struper fylkeskommunens økonomi, slik det nå legges opp til. Vi må stå sammen og arbeide aktivt ovenfor regjering og storting for å få øremerkede midler til dette prosjektet, påpeker fylkesrådslederen. Det er også klart at deler av finansieringsløsningen til denne tunnelen må komme gjennom bompenger.
Fylkesrådet legger fram forslag til fylkestinget allerede i juni i år.
Regional transportplan
Saken som fylkestinget skal behandle i juni er en utredning utført av Statens vegvesen.
-Det vi foreslår er at fylkestinget vedtar prinsippet om at tunnelen skal bygges. Det er først i regional transportplan, som behandles neste år, at ulike prosjekter i fylket skal prioriteres opp mot hverandre, poengterer de to.