OSLO LUFTHAVN GARDERMOEN: – Piren skulle egentlig ha metalltak, men tre er gunstigere med hensyn til både radarrefleksjon og miljøforhold. Man fryktet at metalltaket kunne innvirke negativt på navigasjonssystemene, sier prosjektdirektør T2, Knut Erik Nordby, til Teknisk Ukeblad.
Vi er på omvisning i det ovale skjelettet av den tilsynelatende halvferdige Pir Nord.
– Dimensjonene på eikebordene er 22 x 120 mm, med spalter imellom, og de legges i prinsippet som et terrassegulv. Eikebordene blir lagt med fallende lengder, 1,4–2,8 meter. For å oppnå holdbarhetsklasse 2 brukes kun kjerneved, sier Nordby.
Svensk eik
Det er Kruse Smith som skal legge taket. De kjøper treet ferdig behandlet fra Svenneby Sag og Høvleri på Spydeberg.
Siden kontrakten skal skrives under først to uker etter besøket ønsker imidlertid ikke Svenneby å kommentere eikeleveransen overfor Teknisk Ukeblad.
Eika skal sorteres og kappes hos Svenneby. Deretter blir det brannimpregnering hos Woodsafe Timber Protection i Sverige.
– Hele «trepakker» føres inn i trykkammeret samtidig, og impregneringen innføres under trykk, sier Nordby.
Ifølge Nordby kommer eika fra Sverige. Dersom det skulle oppstå kapasitetsproblemer derfra, vil det kunne suppleres med eik fra Tyskland.
– Eika kommer fra bærekraftig tømmerhogst. Leverandøren av eika er sertifisert av FSC (Forest Stewardship Council) for bærekraftig tømmer, sier Nordby.
Les også: Asfalten på Gardermoen tåler ikke sommervarmen
Vedlikeholdsfritt
Eikebordene festes til aluminiumsprofiler som ligger over taktekkingen av papp. Kravet i kontrakten mellom OSL og Kruse Smith er at taket skal være vedlikeholdsfritt i 25 år.
– Det blir vel en betydelig vedlikeholdsjobb?
– Nei. Dette er grundig utredet og vi har brukt alle fagmiljøene som er tilgjengelige i Norge, blant annet Treteknisk institutt.
Bordene får bare en brannhemmende impregnering og blir naturlig patinert.
– At treet blir grått innebærer ikke noen svekkelse av treet. Her skal det bli grått, og det er en del av designkonseptet, sier Nordby.
Les også: Her lander verdens største fly på Gardermoen
Radialkløyvd
Terje Planke, førstekonservator ved Norsk Folkemuseum, tror eiketaket på Pir Nord vil kunne klare seg fint uten vedlikehold i 25 år.
– Påkjenningene fra sol, regn og vind vil nok føre til at eikebordene sprekker, men kanskje det ikke spiller noen rolle. Det viktigste er jo å hindre solnedbrytning og mekanisk slitasje av hovedtekkingen som ligger under eika. Kjerneved av eik har god råtebestandighet. For å redusere sprekkingen kan de smøres med olje eller tjære. Hvordan den brannhemmende impregneringen fungerer over tid vet jeg mindre om, sier Planke.
Planke sier at det som er mest avgjørende for holdbarheten til eikebord til utendørs bruk er om de er radialkløyvd (med stående årringer), eller tangentielt saget, det vil si gjennomskåret.
– Radialkløyd eik har lengst holdbarhet fordi den ikke sprekker opp så lett, men man får færre bord av hver trestamme, sier Planke.
Planke anbefaler uansett jevnlig spyling av eiketaket, siden blader, sand og annet rask som måtte havne på taket kan fremskynde forringelsen av treverket.
Les også:
Her forkuller de fasaden istedenfor å beise
Slik kan de bygge ny pir samtidig som flyplassen går for fullt