Bergen/Hordvikneset: Rolls Royce Marine (tidligere Ulstein Bergen) har solgt gassmotorer for mer enn to milliarder kroner siden 1991.
Over 300 motorer er levert, men hittil kun tre i Norge, to biogassmotorer og en som bygges for BKK til LNG-anlegget som Naturgass Vest bygger på Kollsnes i Øygarden.
Nå er fjerdegenerasjons gassmotor, serie K, klar for salg. Den er velegnet for fartøyer.
- Vi har utført forsøk i samarbeid med Sintef. Forsøkene viser at den nye gassmotoren er like fleksibel som en tilsvarende dieselmotor. Den kan derfor uten problemer kombineres med tradisjonelt propulsjonsutstyr i pendelferjer, sier sjefsingeniør Lars Magne Nerheim i Rolls Royce.
Gassmotoren er en ottomotor med elektronisk tenning og innsprøytning. Tennsystemet er unikt pluss at luft og gassblanding kontrolleres og styres nøyaktig slik at motoren er svært ren og manøvreringsdyktig.
Gassmotoren til Nerheim og hans medarbeidere arbeider etter et såkalt lean burn prinsipp, det betyr at den går med svært mager blanding. Blandingen er så mager at den ligger i grenseland for nedre tenningsgrense for gass - luftforholdet.
- Vi bruker et forkammerprinsipp, hvor gassen i forkammeret har en fetere blanding. Det er denne gassen som igjen antenner den magre og rentbrennende gass-luftblandingen i sylinderen, forteller Nerheim.
Spesiell turbin
For å oppnå full manøvreringsdyktighet uten at motoren får for fet eller for mager blanding slik at den stopper, har Rolls Royce samarbeidet med ABB om en turbolader som har variable ledeskovler.
- Med de variable ledeskovlene kan vi øke effektiviteten i turbinen under akselerasjon. Dermed er det liten eller ingen forsinkelser under pådrag. Motoren reagerer kontant, påpeker Nerheim.
Motoren er også utstyrt med et luftspjeld og innsprøytningventil for gass for hver sylinder. Spjeldet og ventilen er styrt slik at det alltid gis en riktig gassblanding inn i motoren og fullstendig forbrenning oppnås.
- Våre gassmotorer tåler store variasjoner i temperaturer både på luft og kjølevann. Det gjør dem velegnet både som skipsmotorer og som motorer for kraftverk, forteller salgssjef Per Ivar Roald.
Motoren kan operere i omgivelsestemperatur på opp til 45 0C. Metaninnholdet i gassen kan gå ned mot 70 prosent og kjølevannstemperaturen for ladeluftkretsen kan være på hele 50 0C. I tillegg tåler eksosen et relativt høyt mottrykk, mens laveste trykk på gassen inn er på 3 bar. - Alt dette bidrar til en fleksibel motor som kan konkurrere med en hvilken som helst dieselmotor, hevder Roald.
Endrede regler
Etter at gassferjen "M/F Glutra" ble bygget, er reglene for bruk av gassmotorer modifisert. Dermed er det mulig å plassere gassmotorene i skroget som vanlige dieselmotorer med to separate maskinrom. For pendelferjer er det vanlige et maskinrom i hver ende.
- De nye gassmotorene passer derfor aldeles utmerket i pendelferjer. Ekstrakostnadene blir redusert, og det vil være mulig å erstatte store deler av riksveiferjene med gassdrevne fartøyer, mener markedsansvarlig Arve Aasland.
Hittil har det vært stor skepsis til å bruke naturgass om bord i fartøyer. Mange er redd for eksplosjonsfaren. Derfor krever forskriftene dobbeltveggede tilførselsrør for naturgassen.
- Våre motorer tilfredsstiller kravene. Dessuten er naturgassen lettere enn luft. Eventuelle lekkasjer vil derfor stige opp og ut i friluft eller inn i luftinnsuget på motoren. Det vil ikke dannes et eksplosjonsfarlig gasslag i bunnen av fartøyet. Det er på tide å kaste gamle fordommer på båten, mener Roald.
Effektive
Som generatorer har K-motoren høy virkningsgrad. På generatorklemmene er den på hele 42 prosent i forhold til energiinnholdet i gassen.
Med det gunstige temperaturnivået på kjølevannet, kan dette brukes i et distribusjonsnett for fjernvarme. Danske kraftverk som bruker gassmotorer fra Rolls Royce Marine har virkningsgrader helt opp i 92 prosent.
- Den norske debatten må være på villspor når det gjelder bruk av naturgass i kraftanlegg. Vi har levert motorer som går over 8000 timer i året. De trenger kun å stoppes for enkelt vedlikehold, som skift av tennplugger. Vi mener at i stedet for å satse på å utvikle allverdens annen gassteknologi, bør myndighetene bidra til at også eksisterende leverandørindustri får være med på å utvikle gassamfunnet i Norge, presiserer de tre representantene fra Norges eneste produsent av gassmotorer.