INDUSTRI

Germanwings-havariet: De første svarene kan komme raskt

Har allerede funnet taleregistratoren.

Dette udaterte bildet viser ulykkesflyet D-AIPX fra Germanwings, et Airbus A320-200 produsert i 1990.
Dette udaterte bildet viser ulykkesflyet D-AIPX fra Germanwings, et Airbus A320-200 produsert i 1990. Bilde: Scanpix
25. mars 2015 - 08:18

150 mennesker omkom da et Airbus A320 fra Germanwings havarerte  i nærheten av Digne-les-Bains i de franske alpene på vei fra Barcelona til Düsseldorf.

Selv om ulykken skjedde i et svært ulendt terreng kunne Frankrikes innenriksminister Bernard Cazeneuve bekrefte at flyets ferdskriver var funnet allerede åtte timer etter at flyet forsvant fra radaren.

Onsdag er det imidlertid kommet en kontrabeskjed om at det er taleregistratoren som er funnet, og at den er skadd, ifølge NTB.

FDR/CVR

Det vil naturligvis ta tid å analysere innholdet, men den såkalte FDR-en («Flight Data Recorder») sammen med taleregistratoren («Cockpit Voice Recorder», CVR) regnes som det kanskje viktigste verktøyet når den franske flyhavarikommisjonen BEA nå skal nøste opp årsakskjeden.

Den andre av det som på folkemunne kalles «svarte bokser», er ennå ikke funnet.

FDR-boksens oppgave er å lagre vitale data fra flyets instrumenter og sensorer, tusenvis av parametre, mens CVR ikke bare registrerer samtaler i førerkabinen, men også fanger opp for eksempel radiooverføringer, lydalarmer, kontroll- og bryterbevegelser og lyder fra motor og luftstrøm.

Letingen i det uveisomme terrenget er vanskelig, og det samme blir jobben med å hente ut de omkomne.

– Det kommer til å ta dagevis å hente ut ofrene, deretter vrakrestene, sa en talsmann for politiet på stedet tirsdag, ifølge NTB.

Les også: For fem måneder siden endte det katastrofalt. Nå bygger selskapet et gigantfly

Jevn nedstigning på samme kurs

Som vanlig ved slike flyulykker er det mange teorier men foreløpig få svar på nøyaktig hva som har skjedd og ikke minst hvorfor.

Det som er kommet fram av grunnleggende fakta rundt ulykken er følgende:

Germanwings-flyet nådde marsjhøyden på 38.000 fot (FL380) klokka 10.45 om lag 30 nautiske mil sørøst for Marseilles.

Etter bare ett til tre minutter på denne høyden startet en kraftig nedstigning.

Det er feil å si at «det falt», men det var en tilsynelatende jevn men hurtig nedstigning i omtrent uendret hastighet og på samme kurs i åtte minutter ned til cirka 6.000 fot, altså 4.000 fot per minutt, der det kan se ut som at flyet flatet ut før det forsvant fra radaren klokka 10.53.

Det kom aldri noe nødsignal fra besetningen om bord.

Les også: Denne airbusen er helt spesiell

Feil på nesehjulluke

Germanwings' morselskap Lufthansa bekreftet på en pressekonferanse tirsdag at ulykkesflyet hadde tekniske problemer med luken til nesehjulet mandag, men understreket at feilen ble utebedret og flyet gitt klarsignal til å kunne fly.

Som Teknisk Ukeblad skrev tirsdag formiddag, var ulykkesflyet D-AIPX et av de eldste A320-flyene som fortsatt er i drift.

Siden det fløy første gang høsten 1990 har flyet ifølge Airbus akkumulert cirka 58.300 flytimer fordelt på om lag 46.700 flygninger.

Det behøver naturligvis ikke ha noe som helst med ulykken å gjøre, og maskinen har ifølge flyselskapet fulgt vedlikeholdsregimet i alle år.

Det siste tyngre vedlikeholdet ble gjennomført sommeren 2013.

Les også:

SAS venter på levering: Den mest avanserte A330-en hittil

I fjor havarerte motoren under bakketesting - nå har flyet tatt jomfruferden

Her «vindtunnel-testes» en A320 i lufta med laser  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.