Datatilsynet vurderer nå SAS Braathens søknad om å få bruke fingeravtrykk for å verifisere at passasjerer som sjekker inn bagasje er de samme som går om bord i flyet.
- Saken har endret seg
Det er over et år siden Datatilsynet hadde saken til behandling første gang. Da ble søknaden umiddelbart avvist. Tilsynets utgangspunkt var at §12 i Personopplysningsloven stenger for en hver bruk av fingeravtrykk.
Men etter at ESSO fikk medhold fra Personvernnemnda i en lignende sak for snart to uker siden, har Datatilsynet tatt saken opp på nytt.
- Sist vi hadde denne saken til behandling var før det samme systemet ble implementert i Sverige. Siden den gang har saken endret seg mye, så nå har vi bedt SAS om å sende oss ekstra informasjon som kan gi oss mer kjøtt på beina i behandlingen, sier seniorrådgiver Astrid Flesland, Datatilsynet.
Må unngå identifisering
Informasjonssjef i SAS Braathens, Thomas Midteide, sier at Datatilsynet skal motta tilleggsinformasjonen de har etterspurt i dag.
Datatilsynet er spesielt interessert i teknisk informasjon om hvordan SAS skal hindre en kobling mellom fingeravtrykk og person, slik at man unngår identifisering.
- Det er ingen kobling her. Booking- og innsjekkingssystemene kjøres på én plattform, mens biometrien kjøres over en annen. En slik kobling får man først og fremst dersom disse systemene er felles, sier Midteide.
Suksess i Sverige
I tilleggsdokumentasjonen har de også understreket at passasjerene velger selv om de vil avgi fingeravtrykk eller ikke.
- Det er et viktig poeng for oss at dette er frivillig. Passasjerer som vil bruke biometrisk innsjekking for å spare tid kan gjøre det, og de som ikke vil, de slipper, sier Midteide.
I Sverige, hvor SAS allerede har tatt systemet i bruk, velger 98 prosent av passasjerene å avgi fingeravtrykk. Bare to prosent nekter.
Danmark innfører systemet rett etter påske.
Klart til sommeren - hvis ja
Informasjonssjefen i SAS har en god følelse etter vedtaket i ESSO-saken. Han mener de to sakene har mange likhetstrekk, og at poenget både for ESSO og SAS er å sørge for tilfredsstillende sikkerhetsrutiner.
- Nå håper vi på snarlig behandling hos Datatilsynet, og får vi ja vil vi ha systemet installert før sommeren, sier Midteide.
Det håper han skal gå greit, selv når ukene de trenger til å installere hardware og software ved samtlige flyplasser er medregnet.