Ypsilon blir en skråstagbru med ett tårn konstruert etter velkjente prinsipper. Likevel avviker den dramatisk fra alle andre norske skråstagbruer. Tårnet består av to skråttstilte stålmaster som er forbundet med hverandre med to slanke rigler. På den ene siden av tårnet kommer det et 90 meter langt hovedspenn. På den andre siden deler brubanen seg i to 45 meter lange sidespenn. Vinkelen mellom de to sidespennene blir ca. 90 grader. Denne løsningen gjør at brua vil se ut som en Y rett ovenfra, derav navnet på vinnerutkastet.
Skråttstilte master
Brubanen i hovedspennet blir fem meter bred. Den består av to langsgående stålrør med 50 cm diameter. Mellom dem blir det stålribber som gangbanen skal ligge på. De to rørene følger hvert sitt sidespenn fram til landkarene. Gangbanen i hvert sidespenn bygges som en utkrager på røret. Sidespennene blir tre meter brede.
I hovedspennet blir det 10 meter mellom hvert opphengingspunkt for bærekablene. Under gangbanen blir det et 6 meter høyt seilingsløp over en bredde på 12 meter.
De to mastene som utgjør tårnet, har form som sigarer, det vil si at de tykkest på midten. De blir ikke loddrette. De lener seg fra hverandre, og de lener seg bakover fra hovedspennet. Mastene skal stå på et felles betongfundament. Fundamenteringsforholdene i Drammenselva er dårlige. Avstanden ned til fjell er så stor at fundamentet må stå på svevende pæler.
Lett og spenstig
7 arkitektfirmaer ble prekvalifisert og fikk delta i konkurransen om å tegne gangbrua. Forslagene som ble lansert avviker til dels kraftig fra de noe trauste bruene man ellers finner i brubyen Drammen.
- Det er en overordnet intensjon å sette brua inn i landskapet uten store endringer i det bestående, sier arkitekt Arne Eggen. - Vi var veldig opptatt av å få en lett og spenstig konstruksjon Ved å bruke stål i tårn og brubane har vi fått slanke profiler. Det blir ingen forbindelse mellom brubanen og tårnet. Dermed vil brubanen sveve fritt mellom mastene. Kablene vil heller ikke bli dominerende. De vil se ut som spindelvev i morgendugg.
Bevarer bukta
- Hvorfor har dere valgt å splitte sidespennet?
- En av premissene for konkurransen var at brua skulle lande på en kai som skal bygges på Strømsøsiden på sørsiden av elva. På Bragernessiden i nord er det en liten bukt rett ovenfor landingsstedet. Denne bukta ville vi beholde slik den er i dag. Det har vi gjort med den løsningen vi har valgt. Bukta blir liggende midt mellom de to sidespennene. Disse gir diagonale forbindelser mellom brua og strandpromenaden langs nordsiden av elva.
I splitten mellom de to sidespennene skal vi lage en plattform hvor man kan stå og nyte utsikten. Den vil bli 15 cm høyere enn den øvrige gangbanen for at syklister ikke skal kjøre på den.
- Sidespennene blir bare forankret i kabler på den ene siden. Er det ingen fare for at de kan vri seg under store belastninger?
- Nei, stålrørene tåler store torsjonskrefter. De vil sørge for at gangbanen holder seg stabil. Y-formen vil gjøre brua mer stabil enn den hadde blitt med et enkelt sidespenn, sier Arne Eggen.
Ypsilon er et resultat av et samarbeid mellom Arne Eggen Arkitekter, Knut Gjerding-Smith i Haug og Blom-Bakke og Bjarne Aasen i 13.3 Multiconsult.