Strekningen ligger mellom Larvik og Porsgrunn og krysser fylkesgrensen mellom Vestfold og Telemark. Entreprenørarbeidet blir omfattende. På de 11 kilometerene skal det bygges 8 par bruer - en bru for hver kjørebane. Den lengste blir en 305 meter lang kassebru. Det skal sprenges 4 to-løps tunneler med lengder fra 140 til 380 meter, og det skal støpes 2 to-løps miljøtunneler med lengder på 40 og 50 meter pluss mange kulverter. Total vegbredde utenom bruer og tunneler blir 23 meter.
Prosjektet er med i tiltakspakken som nylig ble offentliggjort, men Vegvesenet tar forbehold om at Stortinget gir grønt lys.
Når Vegvesenets sender ut veilende kunngjøring om et prosjekt, kan det gis kortere tid til å regne anbud etter utlysningen, men dette er ikke derfor Vegvesenet har valgt å gå ut med denne kunngjøringen. Prosjektleder Jørn Rinde opplyser at hensikten er å orientere markedet om det som skal komme.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Hvis den videre saksbehandlingen går slik Vegvesenet håper, blir det utlysning i slutten av mars og vegåpning i løpet av 2012. Lenge før den tid, nærmere bestemt i juni i år, åpnes fire-feltsvegen mellom Langåker og Bommestad nord for Larvik. Da blir dagens veg mellom Sky og Langangen den eneste strekningen på E 18 mellom Oslo og Frierfjorden som er åpen for all slags trafikk.