EDB Business Partner (EDB) er nå i mål med et utviklingsprosjekt som gjør at bankkunder kan få samme funksjonalitet på mobiltelefonen som de er vant til fra nettbanken.
Storebrand Bank er første kunde.
Et antall bankkunder tester for tiden ut systemet, og i mai-juni skal tjenesten være tilgjengelig for alle bankens kunder.
Nordmenn venner seg stadig raskere til ny teknologi.
Dropper minibank
– Vi tar i bruk flere og mer avanserte tjenester på mobilen, og bruken av nettbank overstiger nå filialbesøkene med nærmere 50 prosent. Mobilbank blir et naturlig neste skritt i denne trenden, sier Trygve Dahl, utviklingsdirektør i Storebrand Bank.
En undersøkelse MMI har gjennomført for EDB og Storebrand viser at en av fire nordmenn tror de kommer til å ta i bruk mobilbank når de får mulighet,
Tilgjengelighet viktigst
Den nye mobilbanken vil inneholde de samme tjenestene som finnes i nettbanken.
Du kan betale regninger, sjekke saldo, godkjenne e-faktura, og ha oversikt over forfall på fakturaer og siste bevegelser på konto. Mobilbanken gir deg i tillegg mulighet til å sperre VISA-kortet og få tilsendt PIN-koden om du har glemt den.
– Dette blir som å få nettbanken på mobilen. Det betyr at du kan utføre de fleste banktjenester helt uavhengig av tid og sted. To av tre bankkunder benytter i dag nettbank fordi den er enkel og tilgjengelig utenom bankens åpningstider. Med mobilbank blir tjenesten enda mer fleksibel, påpeker Dahl.
Nettleserbasert
Tjenesten fungerer like godt på GPRS som på 3G-nettet, sier salgssjef Ann Merethe L. Sommerseth i EDB.
Sommerseth beskriver løsningen som en nettleserløsning basert på nettbankarkitektur. Brukeren får sendt en url-adresse til mobiltelefonen sin på samme måte som en hvilken som helst annen mobil nettside.
– Sikkerheten trenger ikke brukeren bekymre seg over, sier Sommerseth.
– Den er for det første ivaretatt via WAP 2.0 løsningen. Den er basert på samme sikkerhetsprotokoll som Internett har. I tillegg kommer vanlig nettbanksikkerhet når man logger seg på sin mobile bankløsning. Det er med andre ord like sikkert som nettbank via PC, det er bare en annen tilgangskanal.
EDB startet dette prosjektet uavhengig av Storebrand Bank. De er første kunde, men EDB vil etter hvert også forsøke å selge inn konseptet hos andre banker.
Velkommen etter
Skandiabanken kunder har allerede i et års tid kunnet betale regningene sine via mobilen. Men de har valgt en annen løsning som ikke støtter WAP-teknologi.
For å bruke Skandiabankens løsning må man ha en mobil enhet med en nettleser som støtter xhtml.
I praksis har det så langt vært PDA-er, selv om flere mobiltelefoner etter hvert også har støtte for html.