Thales Norge er hittil det eneste norske selskapet som er med på utviklingsprogrammet for den nye JAS-39 Gripen.
Nå kan samarbeidet utvides.
Forbedret radar
Thales-konsernet og Saab skal utvikle et nytt radarsystem for Gripen. En såkalt AESA-radar (Active Electronically Scanned Array) som i motsetning til dagens mekanisk styrte Gripen-radar kan søke over større områder og følge flere mål parallelt.
– Selve utviklingen skal gjennomføres av en enhet i Frankrike. Men vi ser nå på hva vi kan gjøre av studiearbeid her i Norge og sette dette i sammenheng med det kommunikasjonsutstyret vi skal lage for Gripen Demo, sier administrerende direktør Glenn Pedersen i Thales Norge til TU.no.
En av tingene det norske selskapet jobber med, er å utvikle en bredbånddatalink mellom fly og bakke for FAC (forward air controle). Et prosjekt som Sintef i sin tid startet opp og som Thales nå skal industrialisere.
– Banebrytende
Saab har i dag 700 internasjonale gjester på besøk i sitt hovedkvarter i Linköping. Der skal Gripen demo vises fram for første gang. Dette flyet gir en pekepinn på hvordan JAS-39 Gripen E/F blir – jageren som konkurrere om å bli arvtakeren til F-16 i det norske luftforsvaret.
Les også:
Svenskene er selvsikre før den såkalte «roll-outen» og skryter nestegenerasjons Gripen opp i skyene:
– Dette er en merkedag for Saab og våre industrielle partnere, og et betydningsfullt øyeblikk for framtidig jagerflyteknologi, sier Saab-sjef Åke Svensson.
Markedsdirektør Johan Lehander karakteriserer Gripen demo som starten på en ny æra. Alle potensielle kunder garanteres at Gripen skal videreutvikles og holdes moderne i 40 år med i særklasse lave drifts- og vedlikeholdskostnader.
Live på web-TV
Visningsarrangementet i formiddag sendes direkte via webcast her