Togene begynte å kjøre på den nye strekningen 11. desember, mens den offisielt ble åpnet dagen etter. Den måtte stenge allerede 20. desember på grunn av en brann i et koblingshus på Ski stasjon. Lille julaften oppsto det en ny brann i det samme huset.
Etter planen skulle banen åpnes igjen 27. desember, men dette er utsatt, bekrefter pressevakt Britt-Johanne Wang i Bane-Nor overfor NTB.
Leter etter årsak
I en pressemelding skriver Bane Nor at Follobanen må holdes stengt til over nyttår.
– Det er problemer med strømmen i det nye anlegget. Vi utbedrer skader som anlegget er påført fortløpende, men dessverre, så langt har vi ikke klart å finne den bakenforliggende årsaken til at det oppstår varmgang i anlegget, forklarer Stine Undrum, konserndirektør for utbygging i Bane Nor.
Samtidig beklager hun overfor de reisende.
– Det er passasjerene det handler om, og vi er fryktelig lei oss for at det går ut over dem, sier Undrum.
Follobanen består av Nordens lengste jernbanetunnel. Det omfattende prosjektet har vært gjennom flere utsettelser og budsjettsprekker, med en endelig prislapp på 36,8 milliarder kroner.
Østfoldbanen tar over
Har tatt tog ut av drift etter funn av alvorlig feil
Mens Follobanen er stengt, må all trafikk gå via den gamle Østfoldbanen.
– Flere avganger er innstilt, og du må regne med cirka 11 minutter lenger reisetid på tog R21 og RE20 som skulle kjørt via Follobanen. Bane Nor forventer åpning tidligst søndag 1. januar, skriver Vy til sine kunder.
De henviser til andre tog på annenhver avgang mellom Lysaker og Ski og mellom Oslo og Moss, og på alle avganger mellom Oslo og Ski.
Togavsporing på Nordlandsbanen: Lokføreren døde og flere ble skadet