På prioriteringslisten til Kvalitetsutvalget står det at " Teknologi og design innføres som et eget fag i ungdomsskolen" og " Realfag og 2. fremmedspråk styrkes".
Ikke rart de jublet i NITO da utvalget la frem utredningen 5. juni. Med Svein Briså i spissen har NITO siden 1996 arbeidet med prosjektet Teknologi i Skolen. Fra å møte skepsis blant lærerne, blir prosjektet nå tatt i mot med åpne armer. Hvert år er flere skoler blitt med og i dag deltar 60 skoler landet over. Siden 2001 har Nasjonalt senter for rekruttering til naturvitenskapelige og teknologiske fag (Renate) ledet prosjektet.
Metoden har vært å inspirere lærere til å undervise i hvordan teknologi virker og hva den kan brukes til. Responsen fra elevene er langt bedre enn i andre realfag. Teknologi presentert på en morsom måte slår an både hos gutter og jenter. Plutselig er realfag blitt mer interessant.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Norge er et av få europeiske land som ikke har teknologi på timeplanen. Utredningen fra Kvalitetsutvalget skal nå ut på høring med frist 15. oktober. Deretter skal Utdannings- og forskningsdepartementet lage en stortingsmelding om innhold og struktur i grunnopplæringen. Dersom alt går etter planen, bør alle norske ungdommer ha teknologi på timeplanen fra 2004 eller 2005. I mellomtiden må Renate fortsette å berede grunnen ved å utvide antall skoler som er med i Teknologi i Skolen-prosjektet.
Parallelt er teknologi også på vei inn i lærerutdanningen. Seks høyskoler har teknologi i fagplanen, og flere kommer til. NTNU har startet egen utdanning for teknologi-lektorer.
Teknologi er kommet på dagsordenen. Teknologenes organisasjoner NIF (Tekna) og NITO må sørge for å holde presset oppe til teknologi er et obligatorisk fag i norsk skole.
Norge er et av få land som ikke har teknologi på timeplanen