Ålesundstunnelene består av to tunneler, Ellingsøytunnelen (3520 m.) og Valderøytunnelen (4222 m.). Det er særlig Ellingsøytunnelen som er problemet, fordi den er bratt (stigning 8,5 prosent), har stor trafikk (ca. 10.000 ÅDT) og farten er ofte høy.
Ellingsøytunnelen er hovedvegen fra vekstkommunen Giske til/fra Ålesund. De to tunnelene er også hovedvegen mellom Ålesund og Ålesund lufthamn, Vigra.
Stans flere ganger i uka
Senioringeniør Kjell Haukeberg ved Statens vegvesen opplyser til Våre Veger at det er trafikkproblemer i tunnelene som fører til trafikkstans flere ganger i uka, og spesielt da i Ellingsøytunnelen. Bommene går automatisk ned når noen bruker mobiltelefonen sin og varsler om problemer fra tunnelene eller løfter av en av de faste nødtelefonene inne i tunnelene.
Det toppet seg en dag like før jul med tre stenginger av tunnelene på en enkelt dag.
Oftest er problemet at en bil har fått problemer med motoren inne i tunnelen eller rett og slett har for lite drivstoff i tanken. Da stenges tunnelen for trafikk.
Publikum reagerer
-Årsaken er at vi umiddelbart ikke alltid vet hva som har skjedd. Vi er også redd for at det skal oppstå en ulykke inne i tunnelen som følge av at en bil er blitt stående, sier Haukeberg.
Han legger ikke skjul på at publikum har reagert. Derfor har Statens vegvesen satt i gang et arbeid for eventuelt å begrense trafikkstansen når noe skjer. Men mye handler også om å bevisstgjøre folk som kjører inn i en undersjøisk tunnel som er bratt og svingete. Da er det ikke alltid nok å ha drivstoff på tanken, men det må også være nok drivstoff. Det viser seg nemlig at drivstoffet ikke alltid når fram dit det skal når vegen er veldig bratt og samtidig svingete. På moderne biler er det i tillegg problemer med at de går i «sparebluss» når den kraftige oppstigningen begynner. De stanser rett og slett opp, sier Haukeberg som selv har opplevd dette med sin bil på Ørskogfjellet.
Vurderer ny teknologi
Han sier at dagens beredskapsplaner nå blir gjennomgått. Tilgjengelig teknologi som kan bidra til at trafikken kan gå sin gang selv om en bil blir stående, blir vurdert. Tiltak som kolonnekjøring ved stans i tunnelen kan være en løsning, men det vil kreve nok plass til parkering på begge sider. Uansett hva vi gjør er sikkerheten overordnet, sier Haukeberg.
Han vet at dette ikke bare er et tiltagende problem i Ålesundstunnelene. Også i undersjøiske tunneler lenger sør på Vestlandet rapporteres det om tilsvarende problemer.