Kl. 1200 i dag ble siste salve i Eiksundtunnelen sprengtTorsdag 1. februar 2007 kl. 1200 sprenges siste salve i Eiksundtunnelen. Gjennomslaget skjer ca. 245 meter under havoverflaten. Tunnelens største dybde er på hele 287 meter, dit kom tunneldriverne 31. mai i fjor.
Både prosjektleder hos Statens Vegvesen, Oddbjørn Pladsen og prosjektleder Jonny Madsen hos entreprenøren Mesta A/S er enige om at det har vært en krevende og spennende jobb. Nå gjenstår et omfattende etterarbeid med vann- og frostsikring, vegbygging og tekniske installasjoner.
Lang og bratt
Eiksundtunnelen blir 7776 meter lang og går fra Eika under sundet til Yksnøya og videre under Vartdalsfjorden til Berkneshalvøya.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Tunnelen blir bygd med tre kjørefelt fra lavpunktet og opp til Eika, hvor stigningen er 9,6 prosent, og med to kjørefelt fra lavpunktet og opp til Steinnes - hvor stigningen er 7,6 prosent.
Til sammenligning er største stigning i Oslofjordtunnelen syv prosent, den har vært utsatt for kritikk fra lastebilnæringen for å være for bratt. Mange sjåfører med tung last unngår den, og kjører heller rundt eller tar fergen Moss-Horten.
Holder kravet
Etter EUs regelverk skal ikke stigningen være større enn fem prosent i en tunnel. Det er ikke gjennomførbart i undersjøiske tunneler, og de er derfor unntatt fra regelverket, forteller Pladsen.
Grensen i Norge er ti prosent stigning. Årsdøgntrafikken er ikke beregnet til mer enn 1000 kjøretøyer og bare 50 av disse er tungtrafikk.
- Dessuten har moderne lastebiler både så sterke motorer og så gode bremser at dette skal gå greit, sier Pladsen. Han nevner i fleng tunneler med 10 prosent stigning, blant annet Hitratunnelen og Trondheimsleiatunnelen.
Ferja forsvinner
Når Eiksundsambandet er kjøreklar i slutten av desember 2007, blir ferja lagt ned på strekningen Eiksund-Rjåneset.
Eiksundsambandet knytter øykommunene Hareid, Herøy, Sande og Ulstein og landkommunene Ørsta og Volda i Møre og Romsdal tettere sammen.
Den totale veglengden på den nye RV 653 Eiksund-Furene blir 14.880 meter.