Det er Vestland fylkeskommune som er i gang med å skredsikre fylkesvei 5722 på nordsiden av Oppstrynvannet, hvor det bygges en knappe fire kilometer lang tunnel mellom Veslebygda og Flo.
Anleggsarbeidene startet i mai 2019, og planen er at tunnelen til bygda Flo med 71 innbyggere skal stå ferdig sommeren 2022.
– Dette er en tunnel som folk lokalt har kjempet for i mange år. Jeg registrerer at folk gleder seg over at vi er kommet så langt, og snart kan kjøre trygt mellom Veslebygda og Flo, sier Dina Lefdal, avdelingsdirektør i Vestland fylkeskommune.
Sp-nestleder vil ha boplikt for ansatte i Forsvaret
– En historisk dag
Gjennomslaget betyr at prosjektet nå går over i ei ny fase. En milepæl som absolutt bør markeres, mener Lefdal.
– Det er viktig å ta seg tid til se tilbake på vel utført arbeid. Ikke minst er det kjekt at vi nå er et steg nærmere å eliminere de stygge rasstedene vi har innover stranda her.
Også varaordfører i Stryn, Torstein Tvinnereim, var enig i at dette var en historisk dag.
– Innbyggerne har levd med utrygge veier, særlig på vinterstid, de har sendt barna sine nedover veiene her uten å vite om det kan komme et ras. Dette er en stor dag for Stryn, og en stor dag for Flobygda spesielt, sa Tvinnereim.
Utviklingsministeren: Bekymret for russisk gjødseldominans
To tunneler i samme entreprise
Det er Hæhre Entreprenør som er entreprenør for byggingen av fylkesvei 5722 Flotunnelen. Et oppdrag de fikk i en entreprise som også omfatter fylkesvei 5742 Blaksettunnelen, noen kilometer lengre ut i Nordfjord. Kontraktsverdi på begge disse tunnelene var på 490 millioner kroner.
Prosjektet som omfatter Flotunnelen hadde ifølge Vestland fylkeskommune en kostnadsramme på 616 millioner kroner da det ble vedtatt i 2017.
Selvkjørende lastebiler testes i Moss i sommer – kan krysse Svinesund neste høst