Grønliatunnelen er en to-felts tunnel under Ekebergåsen. Den skal inngå i en kommunal veg som vil gi forbindelse mellom lokalvegene og hovedvegene i Bjørvika.
Grunnforholdene i Grønliatunnelen har ikke gitt entreprenøren veldig krevende oppgaver. I nordre ende måtte man gjennom en kort sone med alunskifer, for øvrig går tunneltraséen gjennom bra fjell.
Hensynet til omgivelsene har vært mer utfordrende. Under Ekebergåsen går det nå tunneler i tre nivåer. Grønliatunnelen er presset inn mellom hovedløpene og rampene til Ekebergtunnelen med minst mulig klaring.
Rampene går øverst. Disse tar all trafikk i Ekebergtunnelen mens hovedløpene er stengt for ombygging. Før de kunne overta trafikken måtte de strosses ut. I forbindelsen med strossingen ble det støpt en plate i sålen i krysningspunktet med Grønliatunnelen. Senere ble Grønliatunnelen sprengt ut under platen.
Hovedløpene i Ekebergtunnelen går nederst. Siden disse løpene er stengt for trafikk, kunne entreprenøren sprenge ut et stort åpnet rom i fjellet i krysningspunktet mellom Grønliatunnelen og hovedløpene. Senere skal det