LAUSITZ: De to norske deltakerbilene bet solid fra seg i Shell Eco-marathon som ble arrangert i Lausitz sørøst i Tyskland sist helg.
Verdensrekord
Høgskolen i Østfolds lag Polar Bear Design vant prisen for beste design i urban concept-klassen, mens NTNU satte verdensrekord i samme klasse.
Imponerende 1246 kilometer på én liter bensinekvivalent klarte NTNU-bilen DNV Fuel Fighter, og knuste dermed den tidligere rekorden på 848 km. I tillegg vant trondheimsstudentene CO 2-prisen for minst utslipp.
– Vi har jobbet hardt og lenge med bilen. Det var utrolig deilig at vi fikk bekreftet at vi har designet den mest energieffektive bilen, sier Fuel Fighter-talsmann Stian Christensen.
Vidt forskjellige biler
Selv om begge de norske bilene stilte i samme klasse, urban concept, var det to vidt forskjellige prosjekter: Der østfoldingenes bil «Frost» av utseende har et genfellesskap med supersportsbiler, kjørte den med standard Honda mopedmotor. Det var ingen biler på Lausitzring som folk flokket seg mer om enn Frost.
Det var kanskje ikke like mange som snudde seg etter NTNUs Fuel Fighter. Til gjengjeld er innmaten desto mer spennende med en brenselcelle fra Ballard/danske H2 Logic som hjerte.
– Vi satset på det vi kan best, nemlig design og karosseri. Vi klarte å levere et helhetlig godt produkt med uvurderlig hjelp fra våre sponsorer, blant annet Eker Design. Det er mye kompetanse i østfoldbedriftene, sier leder Steinar Holøs i Polar Bear Design.
Han peker på hvor spennende det ville vært med et HiØ/NTNU-samarbeid.
Fransk ecoerfaring
DNV Fuel Fighter er en hydrogenelektrisk bil. Ifølge Hanne Flåten Andersen og Anders Gellein har de med bidrag fra H2 Logic og Sintef klart å oppnå en virkningsgrad på over 60 prosent fra brenselcellen. De forteller at strømmen ble generert og levert rett til elektromotoren uten mellomlagring på kondensatorer og regenerativ bremsing. Etter å ha simulert baneprofilen, konkluderte de med at det var mer å tape enn å vinne på den ekstra vekten.
I tillegg hadde NTNU et ess i ermet, nemlig sjåføren Emile Claire Yvonne Vallee. Hun er en utvekslingsstudent som har kjørt Shell Eco-marathon to ganger tidligere for et fransk lag.
Urban concept stiller krav til bilene at de skal ligne ordinære gatebiler, som for eksempel at de skal ha fire hjul, en viss hjulbredde og lys.
– Men du kan si at vi har hentet elementer fra prototypklassen, forteller Gellein.
3771 km/l
Det er riktignok et stykke opp til den beste prototypbil. Den franske bilen Microjoule fra Nantes satte også verdensrekord med 3771 kilometer på energimengden til én liter bensin.
På tross av to priser til NTNU, legger ikke laget skjul på at det var surt å ikke vinne den såkalte sikkerhetsprisen, slik fjorårets NTNU-lag gjorde. Det skyldes spesielt at DNV i år har kommet inn som hovedsponsor.
Ellers i SEM gjorde Danmark seg bemerket med DTU-laget som vant hydrogenklassen for prototypbiler med 3549 km/l.
Svensk bilindustri er hardt presset for tiden, og slik sett var det symptomatisk at Sverige stilte med fem biler som ikke vant noen priser.
Se flere bilder på TU.no/energi