Foruten ingeniører i India, vil ingeniører på Lysaker jobbe med propsjektet.
Totalt kan denne avtalen ha en verdi på rundt 8 milliarder kroner.
Venter på PUD
– Vi vil undertegne endelig kontrakt med forbehold om myndighetenes godkjennelse når forprosjekteringen er ferdig. Ny kontrakt vil undertegnes i månedskiftet oktober-november, opplyser informasjonsdirektør i Statoil, Ola Morten Aanestad til TU.
Aker Kværner har hittil hatt forprosjekteringen av plattformen, og vil dermed fortsette arbeidet med detaljengineeringen, bygging og sammenstilling. – Vi er svært begeistret for at vi har fått underskrevet intensjonsavtalen med Statoil, sier offshoredirektør Simen Lieungh i Aker Kværner, i en pressemelding.
Stord-arbeid
Selve dekket veier 20 000 tonn. Det er 110 meter langt og 85 meter bredt. Konstruksjonsarbeidet vil gjøres hos Aker Kværner på Lysaker og i India.
Dekket vil bygges på Aker Kværner Stord. Totalt 500 ingeniører vil være med på å konstruere Gjøa.
EPC
Nåværende direktør for Aker Kværner Egersund, Lars Eide, er tildelt oppgaven med å være prosjektleder for Aker Kværners EPC-kontrakt (engineering, innkjøp, bygging)
Gjøa-plattformen blir spesiell siden den skal ha en gassturbin med bruk av damp for energiforsyning om bord.
Strøm fra Mongstad
I tillegg skal plattformen forsynes med kraft fra land. Strømmen skal etter planen komme fra det omstridte gasskraftverket på Mongstad.
Statoil vil senere i høst inngå kontrakter for skrog, boligkvarter, undervannsanlegg, kontrollkabler, fleksible stigerør og installasjon av rør. Gjøa er beregnet satt i drift i 2010.