Akkurat som PC-en er blitt en plattform for programvare, er den såkalte MFP-en (multifunksjonsmaskin med kopi, skann og print-funksjon) i ferd med å få en liknende rolle.
Tradisjonelt har slike maskiner blitt levert med en fast sett funksjoner bygget inn i programvaren, men i økende grad er de en del av et programvaresystem.
Det er dette selskapet eCopy utnytter.
De selger klientprogramvare til MFP-produsentene som bygger den inn i sine systemer. De sørger også for å legge til rette for programvareleverandører som vil bygge løsninger for all slags dokumentbehandling.
Ikke ulik Microsoft
Denne ideen er selvfølgelig ikke ny, men det eCopy har gjort er å bygge en plattform som gjør at MFP-er fra en rekke produsenter kan fungere uten problemer med programvare som går på deres plattform.
Måten de gjør det på er å lage koblinger som gjør at maskinvaren skilles fra programvaren.
Hvis dette høres ut som en analogi til det Microsoft har gjort for at programvare fra en rekke leverandører skal fungere på PC-er og servere, er det neppe noen dårlig sammenlikning.
Mindre forhatt
Selskapet og deres partnere lager såkalte konnektorer for å få papirbasert informasjon inn i de dokumentsystemer der de hører hjemme.
Økningen i antallet slike konnektorer har vært formidabel og gjort sitt til å gjøre det gode gamle papirdokumentet til en mindre forhatt borger i det digitaliserte samfunn.
Canon er en av leverandørene som utstyrer sine MFP-maskiner med programvaren fra eCopy og har solgt over 400 lisenser her i landet.
Støtte i Gartner
Ifølge analytiker Toby Bell i Gartner er ustrukturert informasjon ute av kontroll og halvparten av denne er papirbasert. MFP-maskinen seiler nå opp som selve inngangsporten til bedriftens datasystemer. Utstyrt med den nødvendige programvare kan den forvandle papiret til en god informasjonsbærer i moderne datasystemer og redusere kostnadene dramatisk. Det er knapt noe dyrere enn å lagre, finne og administrere papirbaserte dokumenter.
Øker i Europa
I USA samarbeider eCopy med mange av de store MFP-produsentene.
I Europa har ikke denne trenden startet ennå, men markedet øker med over 100 prosent i året. Tradisjonelt har selskapet vært representert gjennom Canons produkter, men det er neppe tvil om at mange av de andre i den tradisjonelle kopibransjen kommer etter.
Mange ser på denne utviklingen som det neste store skiftet i denne bransjen etter at overgangen fra analoge til digitale maskiner og fra sorthvitt til farge.