ONS / STAVANGER: Det er ikke noe teknisk hokus pokus for Solstad Offshore å bli klimanøytrale med sine 51 skip og 1200 ansatte.
De største miljøgevinstene kommer av bedre måte å drive skipene på. Tekniske forbedringer av motorer og utstyr betyr mindre, men blir også gjort.
Ivrige sjøfolk
– Motivasjonen til de ansatte er voldsom! Jeg visste at de var opptatt av miljø, men det har vært en overveldende oppslutning om dette, sier administrerende direktør Lars Peder Solstad i Solstad Offshore.
Solstad Offshore startet arbeidet med å bli mer miljøvennlig for to år siden. Tor Inge Dale ble ansatt som miljø- og utviklingsdirektør, og begynte med å få alt mannskap på skipene til å identifisere fem miljøtiltak på deres skip.
Det resulterte i 140 forslag. Bare 40-50 var av teknisk karakter. Resten gjaldt i hovedsak drift av skipene. Det er til gjengjeld gratis.
Grønn drift
Forslagene er systematisert i det rederiet kaller Solstad Green Operations. Det kan redusere drivtsofforbruket med 15-20 prosent. For Solstads flåte vil det bety 20.000 tonn drivstoff årlig.
Tiltak på de ulike skip rapporteres inn. Alle tiltak som sparer mer enn 0,5 kubikkmeter drivstoff, utløser penger til Regnskogfondet og bevaring av 1000 m 2 regnskog i ett år.
Kvoter og skog
Målet er at alle tiltakene skal ende opp i besparelser tilsvarende 6,5 millioner m 2 regnskog, som er nok til å “spise opp” utslippene fra Solstads flåte. Dermed blir driften av offshoreskipene klimanøytral, eventuelt supplert med FN-godkjente klimakvoter. Konseptet kalles Clima Neutral Operations (CNO).
– Nå inviterer vi våre kunder til å bli med på dette. De vil få valget mellom å tegne en standard kontrakt, eller bli med på dette, sier Solstad.
Vinn-vinn
Ved å tegne en klimanøytral kontrakt, vil rederiet spare 10.000 kroner på drivstoff pr døgn. Solstad vil bruke 5.000 av de kronene til klimatiltak. Kunden, som regel et oljeselskap, sparer dermed 5.000 kroner i døgnet og kan skilte med at de er klimanøytrale på skipsoperasjonene.
DNVs stasjonssjef i Stavanger, Einar Westlye, er svært entusiastisk over Solstads initiativ.
– Jeg skulle like å vite hvilket rederi som ikke vil gå inn på en slik kontrakt, sier han.
Tro og håp
Solstad-sjefen smiler lurt på spørsmål om han vet om noen, og svarer:
– Vi både håper og forventer at noen vil være med på dette.
Miljø- og utviklingsdirektør Dale var advart om at shipping var en konservativ bransje og at det villle bli tungt å få mannskap med på miljøtiltak.
– Det viste seg å være veldig feil. De satt nærmest og ventet på å få gjøre noe. De ser hver dag hvor det kan spares og kjøres mer optimalt, sier Dale.
Et nytt datarapporteringssystem erstatter 500 Excel-ark.
– Det frigir mye tid og ressurser, sier Dale.
Tiltakene
Dette er de hovedkategoriene Solstad og mannskapet prioriterer:
- Ankring – Mer ankring i stedet for å ligge på DP
- Drift – Tillate mer drifting i stedet for å ligge på DP
- Redusere fart i transit
- Grønn DP – Som tillater noe mer drifting
- Stopp av hovedmaskineri - Mer optimal motorkjøring
- Optimalisere trim – Skipets stilling i vannet
- Redusere el-forbruk som ikke er nødvendig