TU.no meldte onsdag at Statens vegvesen krever erstatning fra entreprenørselskapene NCC Construction AS og Reinertsen AS på grunn av ulovlig prissamarbeid under bygging av sju bruer rundt om i landet.
Les også: Staten stevner byggiganter
Konkurransetilsynet liker det de hører:
Må skjerpe seg
– Private søksmål på brudd på konkurranseloven virker preventivt, slik at selskapene i større grad vil skjerpe seg for ikke å gjøre lignende overtredelser i framtiden, sier etterforskningsleder Hege Haugsvær i Konkurransetilsynet.
Hun påpeker at slik privat håndheving av konkurranseloven bidrar til sunnere konkurranse.
Konkurransetilsynet anmeldte i februar 2003 Selmer Skanska AS, NCC Construction AS, Veidekke ASA og Reinertsen Anlegg AS (tidligere AS Anlegg) til Økokrim på bakgrunn av omfattende ulovlig samarbeid i bygg- og anleggsbransjen fra 1994 til 2000.
Dette handlet om gedigne byggeprosjekter over hele landet til en kontraktsverdi på fem milliarder kroner. Deriblant byggingen av Gardermobanen og Oslo lufthavn Gardermoen.
40 millionersstraff
Året før hadde Konkurransetilsynet anmeldt Kolo Veidekke AS, Lemminkäinen Norge AS, NCC Norge AS, Skanska Asfalt AS og det kommunalt eide Oslo Vei AS til Økokrim for å ha samarbeidet om prissetting, anbud og markedsdeling innen asfaltmarkedet – den såkalte Asfaltsaken.
Økokrim utferdiget 30. juni 2006 forelegg på til sammen 36 millioner kroner og inndragning på 5,6 millioner kroner mot ni entreprenører i asfaltbransjen og byggebransjen.
Det endte med nederlag for påtalemyndigheten i saken mot Lemminkäinen Norge. De er blitt frikjent tre ganger for kravet om foretaksstraff, senest i Høyesterett 19. september i år.
Privatrettslig ble Asfaltsaken lagt død i april i år etter at Vegvesenet ikke klarte å dokumentere samfunnstap.
Les også:
Økokrim gir byggebøter som svir
To blødende saker
Nå er brusaken halvveis i mål etter at Statens vegvesen har inngått forlik med Skanska Norge AS og Veidekke ASA, som betaler seks millioner kroner hver i erstatning. Men det er altså fortsatt strid med NCC og Reinertsen.
– Da jeg begynte for ett år siden var dette to saker som lå der og blødde. Ingen er glade for å jobbe med disse sakene fra 1990-tallet, men det er nødvendig for at vi skal komme oss videre. Jeg skulle helst sett at vi fikk til et forlik med alle fire selskapene. Samtidig er det helt nødvendig å legge dette bak oss, om nødvendig gjennom rettsapparatet, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen til TU.no.
– Ren bransje i dag
Han forteller at han jobber med å utvikle gode samarbeidsrelasjoner til bransjen, både aktører og bransjeforeningene, for å oppnå etterlevelse av regelverket kombinert med kontraktsformer som bidrar til effektivisering og innovasjon.
Mer vei for pengene, med andre ord.
– Jeg føler meg trygg på at vi i dag har en bransje som er ren. Men det er klart at vi her snakker om to kritiske faktorer, nemlig mennesker og penger. Det tilsier at vi hele tiden må arbeide for å beholde rensligheten, noe også bransjen selv er innstilt på, sier veidirektøren.