Maskinen som Vefsn kommunene allerede har tatt i bruk, er en John Deere 672GP veihøvel. Den 20-tonns tunge maskinen har sekshjulsdrift, og drives av en 255 hesters John Deere PowerTech-motor på 9 liter.
For et par år siden kjøpte amerikanske John Deere det tyske Wirtgen-konsernet, og det er Wirtgen Norge som nå selger merket i Norge. Foreløpig er det snakk om de amerikanske veihøvlene, men selger Jan Ove Laugerud røper til Veier 24 at de om allerede kort tid regner å ha flere maskintyper fra John Deere på programmet her i Norge.
Flyplass legges ned etter over 100 års drift
Kommunalspekket maskin
Laugerud forteller at maskinen er "spekket" med alt av utstyr som kreves for at veihøvelen skal være en allsidig kommunemaskin, beregnet for ulike oppdrag.
Blant annet har de ettermontert grusstrengspreder av type Mählers, ekstra kameraer med ett i front, ett bak, fire på hytta samt en 10,4 tommers monitor. Det er også montert snøstopper, også den fra Mählers, ekstra vareapparat av typen Eberspächer 5KW med app styring, sentralsmøring, 10 tommers frontskjær fra Gjerstad med lastdemping, høyt løft samt flyt på pendling og løft, konstant trykksystem, varmer på hydraulikktank, komplett Defa pakke med Nato kontakt og internradio.
Både spaker og ratt
Vefsn kommune har idag ansvar for 223 km egne veier, hvor omtrent halvparten er grusveier.
Høvelkjører Espen Isaksen forteller til Veier 24 at høvelen skal gå i variert drift, alt asfalteringsoppdrag og høvling av grusveier sommerstid, til bruk på egne brøyteroder og isriving til vinteren.
Han er veldig fornøyd med nyanskaffelsen, og trekker fram særlig to forhold som har synes er en fordel fra den gamle høvelen de hadde.
-For det første er støynivået behagelig lavt, noe som er viktig når man har dette som arbeidsplass hele dagen. Så har John Deere den fordelen at høvlene deres er utstyrt med både ratt og spakstyring. Det gjør at høvling kjøres med spaker, mens kjøring på transportstrekninger skjer med ratt. Rent ergonomisk gir dette bedre variasjon, og mindre statiske kjørestillinger, forteller Espen Isaksen.
Denne containeren kan sendes verden rundt og 3D-printe reservedeler der de trengs