GM har sagt at rasjonaliseringen på 500 mill euro årlig, i hovedsak gjelder de tyske anleggene. Dermed blir ikke SAAB-fabrikken i Trollhättan nord for Göteborg lagt ned. GM eier SAAB.
Norge har en rekke underleverandører til europeisk bilindustri.
De to store er Raufoss Chassis Technology (RCT) og Hydro Aluminium. RCT kjører flere lastebillass hver uke med chassisdeler til Opel Vectra.
Fra Raufoss Canada leveres en enda større mengde deler til amerikanske GM-versjoner på størrelse med Vectra, med fellesnavn Epsilon.
- Epsilon vil gå til juli 2008 for noen modeller og ut 2009 for andre, sier viseadministrerende direktør Leif Bronken i RCT.
- Vi blir ikke berørt av den pågående strukturendringen det er snakk om annet enn i positiv retning. For oss gir et "OPEL in profit" enda bedre muligheter i fremtiden.
Det kommer ifølge Bronken med tiden en Vectra etterfølger som vil være en global GM-plattform - med enda flere varianter enn i dag; Kina er interessant for GM og da kan det kanskje fort bli noen millioner deler.
Hydro Aluminium lager årlig ifølge talsmann Thomas Knutzen store mengder topplokk (øvre del av motorblokken) og støtfangere i aluminium.
Han sier at så lenge bilfabrikkene produserer det de har sagt de skal produsere, og Hydro fortsatt får levere, betyr det lite hvordan konsernene omorganiserer sin produksjon.
I dag lager Hydro topplokk i Dillingen i Tyskland og støtfangere på Raufoss.