Lakseveien, eller fylkesvei 714 forbinder kystkommunene Snillfjord, Hitra og Frøya med Orkanger og Trondheim. Det har vært byggeaktivitet i området siden 2010, og det går stadig fremover.
Stort prosjekt
Denne uka var det gjennomslag i den 770 meter lange Mjøsnestunnelen. Dette var akkurat i henhold til tidsfristen 17. september, opplyser byggeleder i Statens vegvesen Jostein Karlsen.
Denne tunnelen er en del av Årstfjordkryssinga, som er det største prosjektet på Lakseveien. Det er et arbeidsfelleskap mellom Metrostav og Bertelsen & Garpestad som er hovedentreprenør på prosjektet.
Ved anbudsåpningen i september i fjor, leverte de det laveste tilbudet på 812 908 939 kroner. I alt fem tilbud kom inn, og det dyreste kom fra Implenia Norge som ville ha 876 527 318.
Nå flyttes utstyret som ble brukt i Mjøsnestunnelen over til den 2650 meter lange Slørdalstunnelen. Her var man i forrige uke kommet 288 meter inn i fjellet.
Dette utstyret plasseres på andre enden av fjellet, så nå blir det etterhvert driving fra begge sider.
LES OGSÅ: Kinesiske politikere vil se på Beitstadsundbrua i Trøndelag
Fundamentering av bru
Samtidig jobbes det med selve kryssingen av Årstfjorden. Karlsen forteller at den første søylen på den 735 meter lange Årstfjordbrua nå er ferdig.
– Det er i alt syv søyler, der en av dem blir stående på land, opplyser han.
Hele Årstfjordkryssinga skal være ferdig i 2020, og Karlsen forteller at arbeidet med begge tunnelene er godt innenfor tidsplanen.
– Det er brua som eventuelt kan skape tidspress.
Det er Aker Solutions som har arbeidet med denne stålkassebrua. Den produseres i Egersund, og vil bli fraktet opp til Trøndelag i moduler.
LES OGSÅ: Stor interesse for å bygge ny E6 mellom Kvithammer og Åsen i Trøndelag
Åpner ny vei til jul
Samtidig er det full aktivitet på omleggingen av fylkesveien utenfor Krogstadøra - som er kommunesenteret i Snillfjord.
Dette prosjekter består av to bruer og den 80 meter lange Ålitunnelen. Også her er det Bertelsen & Garpestad som har kontrakten, som har en pris på 214 millioner kroner.
– De har sagt at de skal sette trafikk på denne strekningen til jul, forteller Karlsen. Det gjenstår imidlertid en del arbeid. Blant annet skal det bygges to tunnelportaler og legges asfalt. Vi får se an vær og føreforhold fremover, fortsetter han.
Det er Trøndelag fylkeskommune som eier denne veien. Opprinnelig var strekningen på 57,6 kilometer. Den blir 12,5 kilometer kortere når alt står ferdig.