Da de tre driftskontraktene ble underskrevet i 2010, hadde de en samlet verdi på 486,1 millioner kroner. Summen av de laveste anbudene for samme områder fem år senere er 532,7 millioner. Det tilsvarer en prisstigning på mindre enn 10 prosent. Den generelle prisstigningen var mye større. I følge kostnadsindeksen for drift og vedlikehold av veger fra Statistisk Sentralbyrå steg prisene med 20 prosent fra 3. kvartal 2009 til 3. kvartal 2014.
For Mesta er ikke situasjonen like lys. Firmaet har driftskontraktene for de tre områdene i inneværende periode, men nå kan alle ryke. Bare i et av områdene er Mesta i nærheten av laveste anbyder.
Det er kontraktene for områdene Follo, Solør og Nord-Østerdalen som skal fornyes fra månedsskiftet august/september.
Follo-kontrakten er den klart største av de tre. Her vant Mesta med et anbud på 236,5 mill. for fem år siden. Nå leder OneCo med 289,2 mill.
Nest størst er kontrakten for Nord-Østerdalen. Mestas fem år gamle kontrakt er på 117,3 mill. Et arbeidsfellesskap mellom TF Anlegg og Nortransport har gitt det laveste anbudet denne gangen. Det er på 125,2 mill.
For driftskontrakten for området Solør ga Mesta et anbud på 132,3 mill. I 2010. Fem år senere er prisene lavere (!) NCC vil bare ha 118,3 mill. Ingen av de tre konkurrentene forlanger noe særlig mer.
I de tre områdene er det til sammen 319,2 km riksveg, 1 529,3 km fylkesveg og 146,9 km gang/sykkelveg langs riksveger og fylkesveger.
Alle driftskontraktene gjelder fra 1. september i år og fem år framover. Vegvesenet har opsjon på å forlenge hver av dem med et år.
Område | Entreprenør | Anbudssum i millioner kroner |
Follo | OneCo | 289,191 |
Mesta | 300,857 | |
Veidekke | 326,705 | |
Vaktmesterkompaniet | 340,472 | |
Isachsen Entreprenør | 356,025 | |
Nord-Østerdalen | TF Anlegg/Nortransport | 125,191 |
NCC | 139,7 | |
Veidekke | 151,064 | |
Svevia | 154,676 | |
Mesta | 156,126 | |
Solør | NCC | 118,3 |
Mesta | 119,132 | |
TF Anlegg/Nortransport | 120,48 | |
Veidekke | 122,083 |