Da stereobølgen rullet over landet for tretti år siden, kjøpte mange av oss byggesett fra Seas og monterte våre egne høyttalere. Tusenvis av disse hjemmesnekrede lydperlene klinger ennå i de tusen hjem. Seas ble et velkjent merkenavn for ferdigvarer. I dag er det ikke like kjent, men fabrikken finnes, og de lager bedre høyttalerelementer enn noen gang.
Historien om Seas begynte i 1950. Jan Wessel i Radionette hentet en dansk ekspert og sammen etablerte de Seas – Scandinavian Electro Acoustic Systems. I 1960 kjøpte Seas en dansk fabrikk. I 1968 utviklet Ragnar Lian den første kalottmembranhøyttaleren som revolusjonerte gjengivelsen av diskantlyd. Seas fortsatte med basshøyttaleren hvor membranet ble utstyrt med gummioppheng. Seas opplevde gylne tider og ble en stor eksportbedrift. – I årene som fulgte var markedsavdelingens fremste oppgave å fordele produksjonen mellom alle kundene som sto i kø, sier administrerende direktør i SEAS, Jan E. Paus.
Ansatte overtok
Etter nedgangstider på 1970-tallet, etterfulgt av en hard maktkamp mellom fabrikkene i Norge og Danmark, overtok de ansatte i Moss bedriften i1986. I alle år senere, utenom ett, har Seas tjent penger.
I 1994 introduserte de Excel-serien med en gummiopphengt membran i magnesium og med gullkontakter. Ennå er det ingen andre som har kopiert denne membranen, som var en viktig årsak til at fabrikken fikk en betydelig kontrakt med danske Jamo. De er verdens fjerde største produsent av ferdige høyttalerkabinetter.
– Vi har også patentert et helt nytt magnetsystem som har gitt oss muligheten til å lage verdens beste diskanthøyttaler, sier Paus.
Dersom du i dag kjøper kabinetter fra Wilson Audio eller noen andre i verdenstoppen, er sjansen stor for at noen av elementene er laget i Moss. Seas er også på vei inn i bilstereomarkedet.
I jakten på godlyd er det viktigste å ha gode høyttalerelementer, en god delefilterkonstruksjon og solide og riktig utformede kabinetter, understreker Paus.
Vokser
I dag lager Seas 80 forskjellige produkter pluss en rekke kundespesifiserte varianter. Bedriften eksporterer til 24 land. USA tar over 25 prosent av omsetningen. Norge er bare nummer ti på listen med tre prosent av salget.
Omsetningen i fjor var på 38 millioner kroner og overskuddet på ti prosent. Paus regner med at både omsetningen og overskuddet kommer til å øke i årene som kommer.