Vegdirektoratet vil også godkjenne PE-skum i nye tunneler, men ser helst at andre materialer benyttes.
– I fremtidige tunneler vil denne metoden også være en av de godkjente alternativene, men utvikling av andre metoder og materialer vil ha høy fokus, sier Ruth Haug, seksjonsleder geo- og tunnelteknikk i Vegdirektoratet.
Fare
– Det vil alltid være en diskusjon om det verste som kan skje, for eksempel en ugunstig påkjørsel i en tunnel. Dette vil man neppe kunne bygge seg ut av. Ulykken i Eidsvolltunnelen i 2006 bekrefter mye av det forsøk viser. I en anleggs- og monteringsfase vil man måtte operere med utildekket PE-skum som utgjør en brannfare og må behandles deretter, sier Haug.
Vann og frostsikring
Brann i tunneler er ofte relatert til problemstillingen rundt vann og frostsikring.
– Frostsikring innebærer en form for isolasjon, og her ligger kjernen. Det har vært økende fokus på brann i tunnel siden midten av 1990-årene og spesielt rundt årtusenskiftet da man hadde en rekke større branner med tragiske konsekvenser i Europa, sier Haug.
Flere branner
Hyppigheten av branntilfeller ser ut til å øke, trolig både som en konsekvens av økt trafikktetthet og endring i brennbarheten i kjøretøyene.
– Et stadig større behov for elektrotekniske installasjoner øker også behovet for brannbeskyttelse i tunnelkonstruksjonen. På bakgrunn av dette har også veieiers kunnskap og retningslinjer utviklet seg mye de 10 siste årene, sier Haug.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
300 grader
PE-skum smelter ved 120-130 grader, men temperaturen må opp i ca 300 grader før PE-skummet tar fyr.
– Med rett påført brannbeskyttelse – det vil si minimum 8 cm nettarmert sprøytebetong tilsatt 2 kg PP fiber (Polypropylenfiber) per kubikkmeter – tåler løsningen opptil 1200-1300 grader uten at PE-skummet tar fyr, sier Haug.
Alternativer
Hun opplyser at det benyttes forskjellige vann- og frostsikringskonstruksjoner i de ulike tunnelklassene.
– I tunneler med lave trafikkmengder og mindre frostmengder finnes det i dag mange løsninger å velge mellom. Gjertsenduk er en variant som er en membran som også er fullskala branntestet . Den har vist at den ikke medvirker til videre brann. Den smelter der det brenner, og blir stående ved brannens randkant, sier Ruth Haug.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
For tre år siden sa Vegvesenet dette: Slutt på PE-skum i norske tunneler
Brannfarlige tunneler