Som Teknisk Ukeblad kunne melde i går, har Microsoft kuttet prisene og økt skylagringsplass for brukere av nettlagringstjenesten OneDrive, samt brukere av kontorsuiten Office 365.
Nå har hovedkonkurrenten Google svart med å lansere en ny tjeneste for bedrifter, samt å bygge inn flere nye funksjoner i Docs, selskapets webbaserte kontorsuite, og lagringstjeneste Google Drive.
Ubegrenset lagring
Den nye tjenesten har de kalt Google Drive for Work, og den er beregnet for bedriftsmarkedet.
Hvis bedriften tegner avtale for fem eller flere brukere, vil hver bruker kunne lagre ubegrenset mengde data i nettskyen, og i praksis også uten begrensning på filstørrelser (inntil 5 TB), for 10 dollar i måneden (ca 60 norske kroner).
For bedrifter som tegner avtale for færre enn fem brukere vil kapasiteten være 1 TB, den samme som tilbys for Microsofts Office 365-brukere.
Nytt er også muligheten til å redigere Microsoft Office-dokumenter direkte i Google Drive, der man tidligere måtte konvertere til Googles egne formater først.
Dette er blitt mulig ved hjelp av å integrerer QuickOffice-funksjonalitet i nettleseren Google Chrome gjennom en plugin, samt apper for Android-enheter. iOS-appene for iPhone og iPad skal oppdateres i løpet av de neste ukene.
QuickOffice er en Microsoft Office-kompatibel kontorsuite for mobile enheter. Google kjøpte selskapet bak suiten, Quickoffice Inc., i 2012.
For alle
Den nye redigeringsfunksjonaliteten blir imidlertid tilgjengelig for alle brukere av Google Docs, ikke bare for brukere av Google Drive for Work.
Full oversikt over Google Drive for Work finner du på denne siden. Detaljer om Microsoft Office-støtten finner du her.
Les også: