KRAFT

Google tar rotta på fossilene

Ole K. Helgesen
7. mars 2008 - 06:01

San Francisco/California: Utenfor Googles hovedkvarter står en fullverdig T-Rex-kopi.

Det er som den symboliserer hva dette selskapet står for: kampen mot de konservative gigantene, eller dinosaurene hvis du vil.

For eksempel energiselskapene som enten ikke klarer eller vil utvikle nye teknologier som gjør fornybare energikilder mer lønnsomme enn kull. Det er disse dinosaurene Google-geekene finstiller siktene sine mot nå.



Lidenskapelig opptatt

Google-gründerne Sergey Brin and Larry Page er kjent for å gå nye veier.

- Eierne våre er lidenskapelig opptatt av kampen mot global oppvarming. Og de vil bruke Googles finansielle styrke, kompetanse og kreativitet til å finne løsninger på problemet. Det blir ikke store utslippsreduksjoner før alternative energi kan konkurrere økonomisk med fossile energikilder. Derfor skal vi gjøre fornybar energi billigere enn kullkraft. Prosjektet er idealistisk, men samtidig ser vi selvfølgelig også en god mulighet til å tjene penger, sier kommunikasjonsansvarlig Niki Fenwick.

Hardt marked

Det store spørsmålet er hvordan et programvareselskap skal gjøre fornybar energi billigere enn kull. Kanskje kan det være nettopp på grunn av at selskapet er annerledes. Google har verken oljeproduksjon eller kullkraftverk som mister lønnsomheten dersom nye teknologier tar over store deler av markedet.

Dessuten er det et nivå av kreativitet i selskapet som det kan være vanskelig for mange energiselskaper å matche. Hos Google får de ansatte sette av to timer hver dag til å gjøre hva de selv vil. Det gir mye tid til å komme opp med nye fikse ideer.

I tillegg til å være spontane og kreative, er Google-folkene usedvanlig intelligente. Selskapet får rundt 15 000 jobbsøknader hver dag, og ansettelseskriteriene er knallharde. Hvis du ikke har riktig utdannelse med bare toppkarakterer fra dette rette universitetet, blir søknaden din sortert ut før et menneske i det hele tatt har sett på den.

Les også: Erik Solheim: Google går foran



Mat og kreativitet

Google er selskapet som gjør det sexy å være geek. Her er gjennomsnittsalderen på de ansatte i midten av 20-årene. Folk over 30 blir kalt mamma eller pappa. Og besøkende blir møtt av hånlatter når de møter opp i dress. På tross av, eller kanskje på grunn av, dette er Google verdens mest verdifulle merkevare med en estimert verdi på 394 milliarder kroner, ifølge analyseselskapet Milliard Brown.

Det er vanskelig å unngå å bli imponert når kommer til Googles hovedkvarter i Mountain view utenfor San Francisco. Tenk deg å jobbe et sted hvor du aldri er mer enn 30 meter unna gratis mat. Og det er ikke hvilken som helst mat. Her får man alt fra wraps, salater og smoothies til indiske, kinesiske og mexicanske spesialiteter.

– Maten er god, den er faktisk veldig god, sier kommunikasjonsansvarlig Niki Fenwick.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Gratis trening

Hun forteller at Google har fått tak i noen av verdens beste kokker, og at de ansatte kan ta med seg familiene sine for å spise her når de vil. Dette blir det fort mange kalorier av. Derfor er det flere treningssentre på området. Gratis, selvsagt. Det samme er renseriet.

Man kan praktisk talt bo på jobben, og det er sikkert en del som stort sett gjør det. De som foretrekker å bo hjemme blir hentet om morgenen av selskapets miljøvennlige ”skolebusser”. På bussen er det bare koble seg på nett og starte arbeidsdagen.

Det er mye som taler for at Googles satsing på fornybar energi blir verdt å følge med på. Men det er fremdeles et stykke fra software til energi.

– Vi trenger selvsagt flere personer med kompetanse på fornybar energi, og vi er for tiden er vi midt i prosessen med å finne de riktige folkene. Det er foreløpig ikke avklart hvor mange vi skal ansette, sier Fenwick.



Mindre enn fossil

Når et selskap fullt av supergeeks skal lansere et energiprogram, må selvfølgelig navnet på satsingen være inspirert av matematikkens verden. RE<C står for Renewables less than coal, og betyr at selskapet vil gjøre fornybar energi billigere enn kull. Målet er å produsere én gigawatt fornybar energi til en lavere pris enn hva det koster å produsere kullkraft. Én gigawatt elektrisitet tilsvarer strømbehovet til en by på størrelse med San Francisco.

–Det er ikke avklart hvor mye penger som skal brukes. Googles investeringsselskap Google.org har i dag to milliarder dollar, og foreløpig skal det brukes flere hundre millioner dollar av disse, forteller Fenwick.

Prosjektet vil fokusere på avansert termisk solenergi, høydevindkraft og geotermisk energi, men det skal også ses på andre løsninger. Foreløpig har Google.org gått sammen med to innovative selskaper med teknologi som søkemotorselskapet tror kan bli viktige fornybar-gjennombrudd. ESolar Inc. har spesialisert seg innen solvarmekraft.

Denne teknologien erstatter kull- og gass i tradisjonelle kraftverk med varmen fra solen. Makani Power Inc. utvikler teknologier som kan utnytte verdens kraftigste vindressurser som finnes i høyt oppe i atmosfæren. Å fange bare en brøkdel av disse vil være nok til å dekke verdens behov for elektrisitet.





Strøm fra solvarme

eSolar utvikler solvarme kraftverk som utnytter solens varme, i stedet for lysenergien, til å produsere elektrisitet. Ved hjelp av solens varme produseres vanndamp som kan konverteres til elektrisitet i turbiner.

Selve solvarmeteknologien har vært tilgjengelig en god stund, men selskapet mener at de har utviklet en løsning som er billigere enn konkurrerende solvarmekraft på grunn av måten anleggene er bygget opp. Løsningen er skalerbar fra 25 MW til 500 MW. Denne fleksibiliteten gjør det enklere å masseprodusere komponentene, noe som driver kostnadene ned betydelig.

Dessuten skal det være enkelt å installere og driftssikkert. eSolars kraftverk består av moduler på 25 MW med speil, et tårn som fungerer som varmefanger, dampturbin og generator. Hver enkelt av disse modulene fungerer som et eget kraftverk.



Vindkraft i høyden

Det er svært mye hemmelighold rundt Makani Powers satsing på vindkraft høyt oppe i atmosfæren. Makani har annonsert at det skal gjøre høydevindkraft billigere enn kull i løpet av 2008. Og selskapets gründer Saul Griffith ble nylig tildelt den amerikanske MacArthur-stiftelsens genipris på 500 000 dollar. Men det finnes ingen offentlig informasjon om hvordan teknologien fungerer. Makani ville heller ikke sende illustrasjoner til Teknisk Ukeblad.

Det som er kjent om Makani Powers løsning er at det vil dreie seg om store drager, eller kiter, som skal utnytte de enorme vindressursene som finnes 5 til 10 kilometer oppe i atmosfæren.

Ifølge Google utvikler Makani membranstrukturer som skal dekke store deler av himmelen. Overfor San Francisco Chronicle sier Griffith at selskapet har utviklet flere prototyper og at løsningen snart er klar for kommersialisering. Han røper også at prototypene er svært store.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.