MENINGER

Googles reklameboom

Espen Leirset
26. jan. 2006 - 16:32

Snart blir annonsene du leser på nettavisene spesialtilpasset hva du leser. Google er på full fart inn i det norske annonsemarkedet. Det vil få betydning for både lesere, annonsører og nettavisene.

Går du inn på en hvilken som helst nettavis i dag, drukner du i annonser som flasher, roper til deg og endrer farge. For annonsørene dreier seg det om å forstyrre deg så mye i lesingen at du klikker på annonsen istedet. Annonsørene skyter med vidtspredende hagl - de går bredt ut og håper at noen, om så bare noen promille, skal føle seg truffet av annonsen og klikke på den. Dette er papiravisas logikk. Nettets logikk er relevans. Det er så mye informasjon der ute at det du skal lese må være relevant og føles viktig for at du skal gidde å bry deg med det.

Moderne nettlesere som Mozilla Firefox hjelper deg også å kutte ut det du oppfatter som lite relevant informasjon. De fleste har oppdaget at de kan drepe popup-annonsene. Men de færreste vet at Firefox også lar deg fjerne bannerannonser/riggannonser med noen enkle knep. Ved hjelp av en plug-in i Firefox kan du stoppe alle filer som har "ads" eller lignende i seg. Leserne lærer raskt å gjenkjenne hvilke ord de kan blokkere. Denne muligheten vil bli oppdaget av flere etterhvert. Det er allerede i ferd med å skje, for den nye versjonen av Internet Explorer har også en slik filtermulighet.

Når flere lesere oppdager at de kan fjerne samtlige annonser på nettavisene, blir de store nettsidene som lever av reklameinntekter nødt til å tenke nytt.

Hvis du leser en artikkel om OL i Beijing, er det mer sannsynlig at du vil klikke på en annonse om flybilletter til Beijing, hoteller i Beijing, fakta om Kina; du vil kanskje klikke på en lenke som handler om OL, om siste sommer-OL og dermed kanskje få opp klikk om Athen. Slik reklame er enhver annonsørs drøm. I dag gjøres ikke dette fordi det er altfor ressurskrevende og etisk lite holdbart å selge inn annonser på hver eneste artikkel journalistene skriver.

Slik vil annonseringen på nett skje innen kort tid: Du scanner over hvilke artikler du vil lese på nettavisa. Når du klikker på artikkelen om OL i Beijing, gjør Google et autogenerert søk på signalord i artikkelen. Dette vil for eksempel være alle ord i tittel og ingress, eller alle ord som starter med stor bokstav i artikkelen. Ved siden av artikkelen vil en boks med sponsede treff fra Google dukke opp.

For nettavisa vil dette være genialt. De får annonser spesialtilpasset hver eneste artikkel, samtidig som de slipper å gjøre salgsjobben. De får også relevante annonser uten at det går utover presseetikken. Annonsene tilpasser seg det redaksjonelle innholdet ved hjelp av teknologi, så redaksjonen er fortsatt like fri og uavhengig som tidligere. Den eneste fristelsen de ikke må falle for er å utheve enkelte egennavn for å sørge for flere treff på Google.

I tillegg blir salgsjobben outsourcet til Google. Nettavisene vil nesten ikke ha noen utgifter med denne løsningen, fordi salgsjobben må gjøres av søkeselskapene.

Det vil også bety at innholdsleverandørene på nett, les journalistene, skribentene og bloggerne, vil få en større del av annonsekaka.

Det er Google og Overture (som samarbeider med blant andre Yahoo og MSN) som er de ledende på denne typen salgsfremmende teknologi i dag. Men norske Sesam er blant dem som er på vei. På Sesams nettsider finnes det ikke noe tilbud om denne typen markedsføring ennå. Google har tilbudt muligheten, men teknologien er ennå ikke oppdaget av nettavisene. De som har oppdaget det, er i første rekke små, teknologifikserte nettsteder.

Men det er de store nettstedene med svære mediehus i ryggen som er de beste til å skaffe betalingsvillige annonsører. Det er fortsatt bare småpenger Google tilbyr i kurtasje til nettstedene som genererer klikk til de betalte annonsene. Det dreier seg om noen få øre per klikk. Men når de store mediehusene finner ut at de er avhengige av en slik teknologi for å redde inntektene sine, vil nok prisene presses oppover. Først når de store innholdsleverandørene går inn i "AdSense for innhold" -markedet vil Google få ordentlig trøkk på sitt annonsesalg. Og det vil spore flere til å konkurrere med Google, slik at innholdsprodusentene har bedre mulighet til å presse marginene høyere fra Google. I dag stikker de av med mesteparten av annonsekaka for sine betalte klikk.

Når nettavisene rister av seg papirtankegangen vil det skje mye i annonsemarkedet på nett. Til glede for lesere som ønsker mer relevant informasjon på nett.

PS! Se på høyre side for denne artikkelen - der ser du eksempel på Google Ads - og TU får betalt hvis du klikker.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.