Blant folk flest er han nok ikke like kjent som Wright-brødrene, Otto Lilienthal (1848-1896).
Men den tyske ingeniørens serieproduksjon av glidefly og tidlige forskning på aerodynamikk, har sikret ham en viktig plass i luftfartshistorien.
Dessverre var det nettopp eksperimentering med et egenkonstruert glidefly som kostet ham livet.
Nå skal det tyske luft- og romfartssenteret (DLR) lage en reproduksjon av glideflyet han havarerte i.
Først og fremst som en hyllest til arbeidet som gjorde ham i stand til flygning allerede for 125 år siden.
I tillegg håper DLR-forskerne å kunne kaste nytt lys over omstendighetene rundt den fatale ulykken for snart 120 år siden.
- Schlörwagen ble konstruert ved en av DLRs forløpere, det aerodynamiske forskningsinstituttet i Göttingen (AVA): Den tyske miljøbilen fra 1939 er fortsatt ledende på ett område
Vitenskapelig metode
Flyet skal bygges av Otto Lilienthal-museet i Anklam helt nordøst i Tyskland med grunnlag i originale tegninger og materialtesting av bevarte originalfly.
![Lilienthals patent på flymaskin fra 1895. <i>Foto: Otto Lilienthal Museum Anklam</i>](https://images.gfx.no/290x/1854/1854430/US_Patent_Abbildung.jpg)
Det er laget mange kopier av Lilienthals glidefly, men ifølge DLR er dette første gang en historisk korrekt kopi lages.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Når replikaen er ferdig, skal den blant annet testes i en av Europas største vindtunneler som DLR driver sammen med Nederlands nasjonale luft- og romfartslaboratorium (NLR) i Marknesse i Nederland.
DLRs institutt for aerodynamikk og strømningsteknikk i Göttingen er ansvarlig for de vitenskaplige analysene.
For Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt er dette prosjektet dessuten en studie av egen arv.
Instituttleder Andreas Dillmann karakteriserer Lilienthal som grunnleggeren av moderne luftfartsforskning.
– Han var den første som bedrev aerodynamisk forskning etter vitenskapelige prinsipper, sier han.
- Testpilot Eric «Winkle» Brown gikk bort i februar, 97 år gammel: Han fløy 487 forskjellige flytyper
Fugler som forbilde
Etter 20 års eksperimentering, utga Lilienthal 1889 boka «Der Vogelflug als Grundlage der Fliegekunst», før han deretter ga seg i kast med å utvikle glidefly og praktisk testing.
Allerede i 1891 var han i stand til å fly, i betydningen «kontrollert bevegelse gjennom luften av luftfartøy tyngre enn luft».
![Lilienthal bygde en «flystasjon» på Maihöhe i Steglitz i 1893. <i>Foto: Otto Lilienthal Museum Anklam</i>](https://images.gfx.no/290x/1854/1854432/Anschuetz_Karton.jpg)
Flygepioneeren hadde flere steder han bedrev testing fra 1891 da han ferdigstilte sitt første glider.
Blant annet anla han en kunstig bakke, Fliegeberg, sør i Berlin.
Lilienthal omkom før han rakk å montere motor i noen av sine farkoster. Men det vitenskapelige arbeidet han utførte var med på å legge grunnlaget for motorisert flygning, noe også brødrene Wright anerkjente.
- Et annet DLR-prosjekt: Her «vindtunnel-testes» en A320 i lufta med laser
Fem viktige timer
Selve flygerkarrieren var relativt kortvarig om enn vesentlig.
Han rakk å akkumulere fem flytimer fordelt på om lag to tusen flygninger.
I 1893 fløy han en distanse på 800 fot (244 meter), ifølge Otto Lilienthal-museet.
Det var en testflyging ved Rhinow vest for Berlin 9. august 1896 som gikk galt. Konstruktøren fløy som vanlig selv, styrtet og omkom på sykehus dagen etter.
![Her er en av tegningene av «Normalsegelapparat» som ble laget for Charles de Lambert som var én av ni som kjøpte luftfarkosten. <i>Foto: Otto Lilienthal Museum Anklam</i>](https://images.gfx.no/290x/1854/1854431/lambert.jpg)
I museets gjennomgang, konstateres det at ulykken demonstrerte at selv om Lilienthal hadde løst problemet med å framskaffe tilstrekkelig løft, hadde han ikke lykkes med å konstruere en god nok styremekanisme.
Å manøvrere ved hjelp av vektoverføring var ikke tilstrekkelig når flyforholdene ble under pari. Teknikken med å slå med vingene som en fugl ble også som kjent forkastet av dem som sto for den videre utviklingen av flymaskiner.
- Helikopteravdelingen ved DLR Göttingen brukte schlierenfotografering: Unike bilder viser hvorfor helikoptre støyer
Serieproduksjon
Havariet skjedde med farkosten som het «Normalsegelapparat».
Ifølge DLR regnes dette som det første serieproduserte flyet. Det ble solgt i ni eksemplarer.
Organisasjonen skriver at formålet med disse analysene er å demonstrere at Lilienthal konstruerte et kontrollerbart fly som var stabilt i alle tre akser. Vingeprofilen skal studeres nøye for å avgjøre hvor lik den er dagens vinger.
Dessuten er håpet at disse analysene vil bidra til en dypere forståelse av årsaken(e) til den fatale ulykken for snart 120 år siden.