SAMFERDSEL

Gratis buss ga ikke flere passasjerer

Mens Rogaland testet gratis buss, økte antall passasjerer drastisk. Men noen langsiktig effekt finner ikke forskerne.

Kolumbus har et bedre tilbud enn før, og byen har flere innbyggere i jobb. Det har også påvirket passasjerveksten, mener TØI.
Kolumbus har et bedre tilbud enn før, og byen har flere innbyggere i jobb. Det har også påvirket passasjerveksten, mener TØI. Foto: Tommy Ellingsen, Kolumbus
1. nov. 2024 - 08:41

− Vi finner ingen langsiktig etterspørselseffekt av gratis kollektivtransport for innbyggere i Stavanger, som varte i perioden juli-desember 2023, konkluderer Transport Økonomis Institutt (TØI).

Fra juli til desember 2023 fikk innbyggerne i Stavanger gratis kollektivtransport

I november 2023 kunne NRK melde om vekst på rundt 380.000 reiser på Nord-Jæren det året. Men kollektivselskapet Kolumbus var ikke sikker på om veksten hang sammen med at bussen var blitt gratis.

I januar 2024 var det slutt på gratis buss for siddisene. Likevel så byen at flere innbyggere valgte bussen også etter prøveperioden.

Da Kolumbus sammenlignet antall passasjerer fra januar 2023 til januar 2024 fant de en vekst på 9 prosent. Kanskje flere hadde fått øynene opp for busstilbudet mens det var gratis, spekulerte Kolumbus til NRK Rogaland.

Selskapet ba TØI se nærmere på hvilke faktorer som lå bak veksten.

Knyttet til demografi

Konklusjonen fra seniorforsker Nils Fearnley og kollegene er klar.

− Den store veksten i passasjertallet med buss i Rogaland fra 2019 til 2024 er knyttet til innbyggertall og befolkningstetthet, bedre og billigere kollektivtransporttilbud, økt sysselsetting og høyere drivstoffpriser, skriver TØI i en melding på egne nettsider.

Samtidig ble bompengene billigere, og flere skaffet seg bil. Det trekker i motsatt retning.

TØI har anslysert passasjertellinger og har ikke funnet noe som tyder på at perioden med gratis kollektivtrafikk førte til flere passasjerer på sikt.

− Vi finner ingen langsiktig effekt av at gratis kollektivtransport i Stavanger i siste halvdel av 2023, konkluderer rapporten fra TØI.

Busstilbudet kan bli dårligere i Oslo og Akershus. Her en buss i Oslo sentrum.
Les også

Varsler kollektivkrise på Østlandet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.