ARKIVNYHETER

Gratis til Hvaler

365 millioner kroner er krevd inn på denne bomstasjonen siden 1989. I motsetning til andre bomstasjoner inneholder den kontorer for bomselskapet. Den blir derfor ikke revet med det første. (Foto: Lasse Eriksson, Fredrikstad Blad)
365 millioner kroner er krevd inn på denne bomstasjonen siden 1989. I motsetning til andre bomstasjoner inneholder den kontorer for bomselskapet. Den blir derfor ikke revet med det første. (Foto: Lasse Eriksson, Fredrikstad Blad)
19. jan. 2009 - 08:44

Hvalertunnelen er en 3 751 meter lang tunnel under sundet Løperen. Da den ble åpnet 2. oktober 1989, erstattet den fergesambandet på riksveg 108 mellom Asmaløy og Kirkøy. Dermed hadde de aller fleste av innbyggerne i Hvaler kommune fått fastlandsforbindelse.

De første fire årene eter åpningen sto bomstasjonen ved tunnelinnslaget på Asmaløy. Det var ingen god løsning sett fra bomselskapet synspunkt. For å øke inntjeningen ble bomstasjonen flyttet til Bukkholmen som ligger nærmere Fredrikstad. Dermed måtte alle som skulle til og fra Hvaler betale. Til gjengjeld ble det gratis å kjøre mellom Asmaløy og Kirkøy.

Flyttingen førte til en trafikkøkning gjennom bommen som gjorde det mulig å senke prisen for å passere med personbil fra 149(!) til 50 kroner. Da innkrevingstiden ble forlenget for to år siden, ble prisen kraftig redusert en gang til, denne gangen til 20 kroner.

Til sammen 365 millioner kroner er krevd inn på de vel 19 årene. Av dette er 133 millioner finanskostnader, 69 millioner har gått til drift, og 163 millioner har gått til anlegg av Hvalertunnelen og utbedringen av fylkesveg 472.

25 millioner kroner skal arbeidet på fylkesvegen koste, i følge overslaget. Det meste går med til å etablere fortau gjennom boligområdet Utgårdskilen ytterst på Vesterøy. For øvrig blir vegen lagt om på en kort strekning lengre nord. Det samme blir krysset mellom fylkesveg 472 og riksveg 108.

Entreprenørarbeidet utføres av Brødrene Lie fra Fredrikstad. Det meste blir ferdig rundt midten av mai, men slitelag blir ikke lagt før nærmere sommerferien.

Bomstasjonen blir ikke fjernet med det første. I motsetning til andre bomstasjoner inneholder den kontorer for AS Hvalertunnelen som har stått for innkrevingen. Dette selskapet skal nå avvikle 23 000 kundeforhold. Det krever fortsatt bemanning. Bare en av de fem som var i arbeid fram til 14. januar har sluttet. Daglig leder Tove Johannessen regner med å ha arbeid til over sommeren.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.