Det er arbeidsfellesskapet AMC (Aas-Jakobsen, Multiconsult og COWI) som nå presenterer forprosjekter for fem hengebruløsninger for kryssingen av E39 over to fjorder på Nord-Vestlandet. Krysningsalternativer over Sulafjorden i Møre og Romsdal og ett alternativ over Halsafjorden på grensen til Trøndelag, er gjennomført på oppdrag fra Statens Vegvesen.
Sulafjorden er mellom 3 og 4,5 km bred i de foreslåtte krysningskorridorene og omtrent 450 meter dyp. Halsafjorden er rundt 2 km bred i området hvor kryssingen er foreslått og nærmere 500 meter dyp.
Grensesprengende konsepter
Blant de utredede løsningene er en hengebru med det lengste bruspennet i verden på hele 2710 meter. De øvrige krysningsalternativene består av flerspenns hengebruer som kombinerer bru- og offshoreteknologi på en banebrytende måte. Begge fjordkrysningene er tilknyttet ferjefri E39 i Møre og Romsdal.
Statens Vegvesen har lagt frem de ulike brukonseptene under lokale informasjonsmøter i regionen.
– De grundige tekniske gjennomførbarhetsutredningene utført av arbeidsfellesskapene tar vi med oss videre i beslutningsgrunnlaget for valg av brukonsept for de to fjordene, sier Jørn Arve Hasselø, prosjektleder for fjordkryssingsprosjektene Halsafjorden og Sulafjorden i Statens Vegvesen.
Arbeidsfellesskapet presenterte følgende løsninger for de to fjordene:
- Hengebru i ett spenn i korridor 1 over Sulafjorden
- Hengebru i to spenn i korridor 1 over Sulafjorden med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS)
- Hengebru i to spenn i korridor 2 over Sulafjorden med sentralt tårn på gravity-based structure (GBS)
- Hengebru i tre spenn i korridor 2 over Sulafjorden med to tårn på tension leg platform (TLP)
- Hengebru i to spenn over Halsafjorden med sentralt tårn på tension leg platform (TLP)
AMC har knyttet til seg spesialkompetanse gjennom underleverandørene Aker Solutions, Moss Maritime, Entail, NGI, Safetec, Dissing + Weitling og Plan Arkitekter.