En interkommunal arbeidsgruppe bestående av Nye Veier og deres rådgivere Rambøll og Asplan VIAK samt ordførerne fra de åtte berørte kommunene og deres prosjektkoordinator Harald Tobiassen har jobbet fram forslaget.
Har vurdert 270 alternativer
Cirka 270 mulige kombinasjoner av veilinjer innenfor planområdet for ny E18 mellom Dørdal og Grimstad har blitt vurdert. Valget falt på de som gir best samfunnsøkonomi og kommer gunstigst ut for miljøverdiene,
Nye Veier med prosjektleder Solfrid Førland har hastet rundt for å orientere og svare på spørsmål om vegplanene på en rekke orienterings- og protestmøter.
– En firefelts motorveg er et inngrep som har følger både for folk, miljø og kultur. I planleggingsfasen ser vi på tre hovedområder: Vegen, økonomien og virkningene. Vi satser på å gi saklig og grundig informasjon og forklare prinsippene vi jobber etter, sier hun til Våre Veger.
Og hun høster velfortjent ros fra alle hold for innsatsen.
1,2 milliarder forsvant
Flest reaksjoner på forslaget har kommet i og rundt byene. Risør reagerte spontant da den foretrukne korridoren økte avstanden til E18 med tre kilometer. Totalt uakseptabelt, het det.
Men simsalabim - så klarte planleggerne på få dager å senke kostnadene med 1,2 milliarder kroner på den mer sentrumsnære korridoren. Ei 700 meter lang bru ble fjernet og noen andre kortet inn. Sammen med endringer i vegprofilen ble kostnadene senket. Vegen vil dog ligge mer synlig i terrenget, ifølge Førland.
Men denne løsningen fører til at et bygdesamfunn føler seg helt overkjørt.
Smil og glede i Gjerstad
Ordføreren i Gjerstad mol som ei katte i lokalavisen da lokalsenteret Brokelandsheia ser ut til å få beholde nærheten til E18.
I Arendal var stemningen rimelig rolig. Størst var diskusjonen om antall og utforming av kryss/avkjøringer som må ligge med fem kilometers avstand.
Så rødt av monsterbru i Grimstad
Avisbildet av en firefelts viadukt gjennom byens indrefilet bare 700 meter fra torget og tett på en barneskole utløste ramaskrik i Grimstad. Aviser og sosiale medier kokte over av fortvilte og rasende innlegg. Protestmøter grodde opp som paddehatter. Ordføreren måtte ta saken med i kommunestyremøtet og med Nye Veier tilstede. De folkevalgte skulle få komme med innspill (les: lufte frustrasjonen).
Ord som «katastrofe», «monsterbru» og «dette kan vi ikke leve med» haglet fra talerstolen. Nye Veier prøvde med en sjarmoffensiv og viste hvor fint det var blitt under E18-brua i Drammen.
– Grimstad er ikke Drammen, lød den kyniske kommentaren.
Ingen av de tre alternative korridorene gjennom byen falt i god jord. De folkevalgte ville ha lang tunnel under byen. Punktum. Og fikk man ikke det, kunne det være det samme med hele nyveien, hevdet noen av dem – som også snart skal vedta reguleringsplanen.
Tunnel eller ikke?
Grunnforholdene med løsmasser og kvikkleire gir vegbyggerne problemer. Tobiassen er likevel optimist på kommunens vegne og tror en lang tunnel under Grimstad er et alternativ.
- april blir prosjektgruppa/Nye Veier sitt forslag lagt ut til høring i en sju uker lang periode.
Håpet er at reguleringsplanene skal vedtas i alle åtte kommunene senest i august.
Byggestart på parsellen Arendal–Grimstad kan likevel bli skjøvet ut. Beregningene viser negativ samfunnsøkonomisk nytteverdi for alle tre korridorene gjennom Grimstad, og en lang tunnel vil ikke endre det.
Nye Veier prioriterer strengt ut fra samfunnsnytten. Førland pekte på at når selskapet stadig får tilført flere prosjekter og totalbevilgningen ikke øker, vil prioriteringen bli vanskelig. Hun kunne ikke si noe sikkert om tidspunkt for byggestart.