Det er katapulthåndtakene som skal byttes ut med en mykere variant - tilsvarende det som brukes i A/B-versjonene.
Årsak ukjent
Det er bare syv uker siden forrige alvorlige hendelse med et Jas Gripen-fly. Da skjøt en pilot seg ufrivillig ut av en C-modell på vei inn mot landing utenfor rakettbasen Vidsel i Norrbotten i Sverige.
Piloten kom uskadd fra episoden, men flyet totalhavarerte. Statens haverikommission i Sverige har ennå ikke funnet årsaken til at katapultstolen løste seg ut uten at piloten hadde aktivert den.
Tillater høyere hastighet
Etter denne ulykken anbefalte det svenske forsvarets logistikkavdeling (FMV), som bestiller flyene, at C- og D-modellene ikke skulle fly i mer enn 3 G dersom sikkerheten skulle ivaretas.
Når Saab nå har besluttet å bytte ut håndtakene, mener FMV at det igjen skal være trygt å fly opp til 9 G. Det skriver NyTeknik.
Saab Aerosystems har sålangt levert 78 C- og D-fly. 57 av disse brukes i flyforsvaret.
Endrer stilling
Saab mener at det gamle håndtaket, som ble benyttet på den første Gripen-versjonen, skal være bedre enn det nye.
- De prøver og tester som Haverikommissionen og vi har gjennomført, viser at håndtakene i C-flyene har forskjøvet seg oppover ved høye G-belastninger. I enkelte tilfeller har de ikke gått skikkelig tilbake i riktig stilling etterpå, sier fungerende informasjonssjef Kristina Elingstam, Saab Aerosystems, til NyTeknik.
Håndtaket skal også forlenges noe i festet, så det kommer noen centimeter høyere opp enn tidligere. Dette gjøres som et forebyggende tiltak for å være på den sikre siden, ifølge Elingstam.