EU-kommisjonen kom i går frem til et initiativ for å gjøre vraking av skip langt mer miljøvennlig.
– Mange skip fra Europa og rundt om i verden ligger på strender i Sør-Asia for vraking, under forhold som fører til hundrevis av dødsfall og alvorlige skader hvert år, i tillegg til stor kystforurensing. EU har et stort ansvar for å beskytte helsen til de involverte arbeiderne og å redusere miljøskadene denne aktiviteten forårsaker, sier EUs miljøkommisjonær Stavros Dimas.
Utforme direktiv
Grønnboka viser en rekke alternativer for EU i arbeidet med å utforme et internasjonalt direktiv for sikker skipsvraking. Målet med boka er å få respons fra EU-institusjoner, medlemsland, aksjeholdere og andre interesserte på hva som er den beste måten å behandle spørsmålet om sikrere vraking av skip.
Mellom 200 og 600 store handelsskip vrakes årlig på global basis, og tallet er antatt å øke i de neste årene. Dette fordi enkeltskrogsoljetankere forventes å bli faset ut til fordel for sikrere dobbelskrogstankere.
– Det er kritisk behov for bindende internasjonale regler, men frem til en internasjonal løsning blir funnet, bør EU takle problemene som forårsakes av vrakingen av nasjonalt eide skip, sier Dimas.
Intensivere dialog
Grønnboka er ikke en ferdiglaget plan, men har som formål å intensivere dialogen mellom medlemsland og andelsholdere for på den måten å forberede fremtidig handling.
Boka foreslår at EU skal støtte den pågående prosessen med å utvikle en internasjonal skipsvrakingskonvensjon, men med en sterkere rolle for unionen selv. I tillegg pekes det i retning et fond for skipsvraking som kan gjøre vrakingen mer miljøvennlig.
Bedre samarbeid og informasjon
Videre foreslås det bedre og systematisk samarbeid og informasjonsutveksling mellom EU-landene og flere skipsvrakingsfasiliteter i Europa.
Alle de involverte partene har fått en frist til 30. september med å respondere på Grønnboka. Deretter vil EU-kommisjonen bestemme seg for videre gang i saken.