INDUSTRI

– Grønt karbon bedre enn svart

Mona Sprenger
22. mai 2009 - 07:01
Vis mer

I Oslo kjører miljøvennlige busser rundt på andregenerasjons biodrivstoff levert av Borregaard i Østfold.

– Det er vi stolte av. Vi vant kontrakten over drivstoff fra Brasil om var basert på sukkerrør. Årsaken var blant annet at vi kan levere kortreist bioetanol, smiler Tone Horvei Bredal, kommunikasjonssjef i Borregaard .

– Skjærer i hjertet

Hun viser Teknisk Ukeblad rundt på det enorme fabrikkområdet.

– Vi er verdens ledende bioraffeneri og er ledende produsent av tømmerbaserte biokjemikalier og biomaterialer. Vi utnytter 90 prosent av tømmerstokken. 10 prosent går til energi som vi bruker i prosessene, forteller Horvei Bredal.

Hun liker dårlig at tømmer kun blir brukt til produksjon av energi.

– Det er som å bruke indrefilet i pølsa. Det skjærer i hjertet.

Grønn kjemi

Basert på tømmerstokkens lignin, cellulose og sukker produserer Borregaard hundrevis av ulike produkter som er alternativer til oljebaserte produkter.

Nye analyser viser at Borregaards produkter kommer svært godt ut når det gjelder lav klimabelastning.

Borregaard har i samarbeid med Østfoldforskning gjennomført en livsløpsanalyse (LCA) av produktene cellulose, etanol, lignin og vanillin.

– Vi er grønn kjemi. Våre produkter erstatter ofte oljebaserte produkter.

1 million liter biodrivstoff

Borregaard produserer årlig rundt 20 millioner liter ren bioetanol fra tømmer. 1 million liter av disse går til biodrivstoff.

– Årsaken til at vi kan levere biodrivstoff er at vi allerede har infrastrukturen. Det har derfor ikke krevd store investeringer. Prisen på bioetanol må gå betydelig opp for at det skal være interessant i storskala for oss, sier Tone Horvei Bredal.

Etterlyser støtteordninger

Hun mener at den største hindringen i forhold til kommersialisering av drivstoffet er markedsprisen på bioetanol som i dag ligger på mellom 2,5 og 3 kroner literen.

– Norge er langt fremme på produksjon av andregenerasjons biodrivstoff, men dyr teknologi og manglende støtteordninger setter en stopper for utviklingen, sier Horvei Bredal, som mener at myndighetene her må komme på banen.

– Anbefalte virkemidler for å øke produksjon av andregenerasjons biodrivstoff i Norge er blant annet støtte til forskning og utvikling, støtte til produksjonsprosessen, investeringstilskudd, eller lånegarantier til pilot- og fullskalaanlegg.

Satser på forskning

Borregaard har en egen forskningsavdeling med 60 forskere. Rundt 30 av disse jobber innen bioraffineri og teknologi for produksjon av bioetanol.

– Forskningsavdelingen jobber nå med å kunne benytte råstoff med lavere verdi til høyverdige produkter, sier Horvei Bredal, som fortsetter:

– Vi har investeringstopp på alt annet enn forsking. Vi mener det er viktig å opprettholde forskningsvirksomheten i vanskelige tider.

Merker krisen

Også Borregaard merker finanskrisen, men heldigvis har selskapet mange produkter og mange bein å stå på.

– Det er et sikkerhetsnett i nedgangstider. Vi kan forskyve kapasitet over på områder som ikke er så hardt rammet av krisen.

– Vil det komme oppsigelser?

– Vi hadde satt i gang en nedbemanningsprosess før finanskrisen kom. Planen som er et ledd i en forbedringsplan, er å nedbemanne med 200 ansatte i løpet av tre år. Det håper vi vil la seg gjøre ved naturlig avgang. Nedbemanning er nødvendig konkurransemessig. Vi må få ned de faste kostnadene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.