Regjeringen fremmer forslaget i Stortingsproposisjon 76 (2001 - 02). Av kostnadsrammen gjelder 1,27 milliarder kroner tiltak for kollektivtransporten, 1,585 milliarder kroner går til veier, mens det resterende beløpet på 1,46 milliarder kroner skal knyttes til planlegging, utbygging av gang- og sykkelveier, miljøtiltak og særlige tiltak i Bergen sentrum.
Bybanen skal gå fra Kaigaten i sentrum til Nesttun og videre til Rådal (Lagunen kjøpesenter) og Flesland. Banen blir 20 km lang og får 25 stopp. Beregnet kjøretid fra sentrum til Flesland er ca. 40 minutter. Bybanen skal bygges som en lavgulv bytrikk, og det forutsettes at den kan ha prioritet i forhold til andre trafikkantgrupper.
Bergensprogrammet forutsetter at nær 2,3 milliarder kroner av kostnadene skal finansieres ved hjelp av bompenger. - For å oppfylle målene i Bergenspakken er det helt avgjørende å få til en omfattende utbygging og styrking av kollektivtransporten, uttaler statsråd Torild Skogsholm i en pressemelding.
Reguleringsplanen kan godkjennes i siste halvdel av 2003. Anleggsarbeidet med Bybanen og Ringveg vest kan starte allerede i 2005, mens Skansen-tunnelen skyves ut til 2006..